Według badania firmy Jotun, opartego na danych pochodzących z unijnego programu monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla, statki z systemem Jotun Hull Performance Solutions emitują do środowiska o 20% mniej dwutlenku węgla.
W ramach badania Jotun porównał emisję statków z jego systemem HPS z emisją statków nie zabezpieczonych HPS, odnotowaną w roku 2019 i 2020. Badanie uwzględniło ponad 9000 różnych statków.
Opłacalna inwestycja
Wskaźnik CII (ang. Carbon Intensity Index), który ma zostać wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Morską w 2023 roku, opiera się rocznej emisji w trakcie użytkowania statku. Dlatego właściciele obiektów potrzebują skutecznego rozwiązania przeciwporostowego, które działać będzie zarówno podczas podróży statku, jak i w czasie oczekiwania w doku.
System HPS ma być właśnie takim rozwiązaniem. Jak mówi Stein Kjolberg, globalny dyrektor ds. kategorii Hull Performance w firmie Jotun:
Dziękujemy naszym klientom za ich wiarę w system Hull Performance Solutions oraz w to, że inwestycja w niego zwróci się w okresie serwisowym. Statki zabezpieczone systemem HPS mają na ogół przewidujących właścicieli i operatorów, którzy są chętni zainwestować, by uzyskać jak największą wydajność działania.
Statki oczywiście mogą być technicznie zaprojektowane w taki sposób, aby były energooszczędne i spełniały współczynniki EEDI (Energy Efficiency Design Index) i EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index). W trakcie rzeczywistej eksploatacji ważną rolę odgrywają jednak także zanieczyszczenia morskie, warunki pogodowe i czynniki operacyjne – i tu sprawdza się HPS.
Mniejsze zużycie paliwa, mniejsza emisja
Zapobiegając porastaniu kadłuba statku, system HPS pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a równocześnie ograniczyć emisję CO2. System to połączenie wysokiej jakości powłok przeciwporostowych, obsługi technicznej i analizy wydajności według normy ISO 19030.
Źródło: Jotun