Kontenerowiec COSCO Europe, dla którego cztery lata temu zastosowano system Jotun Hull Performance Solutions (HPS), osiąga dziś dużo mniejsze zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. Jotun właśnie opublikował dane, zebrane przez cztery lata funkcjonowania okrętu z systemem HPS.
Jak wynika z danych zaprezentowanych przez Jotun, zbudowany w 2008 kontenerowiec o pojemności 10,062 TEU zużył w ciągu ostatnich czterech lat dużo mniej paliwa, niż wynoszą standardowe wartości dla podobnych jednostek – udało się w ten sposób zaoszczędzić aż 4,5 mln $. Emisja CO2 zmniejszyła się o 29 500 ton.
Spadek prędkości okrętu na skutek porastania wyniósł zaledwie 0,76% (mierzone według normy ISO 19030), podczas gdy w przypadku statków, na których stosuje się standardowe rozwiązania przeciwporostowe, wartość ta wynosi ok. 5,9%.
Na system HPS od Jotun składa się farba przeciwporostowa SeaQuantum X200, obsługa techniczna, analiza wydajności zgodna z ISO 19030 oraz gwarancja. Powłoka ogranicza rozwój organizmów na kadłubie statku, zmniejszając zarazem opory w trakcie ruchu statku, a tym samym zużycie paliwa, podczas gdy zestaw sensorów i narzędzia do analizy pozwalają zmierzyć te zmiany. Jak mówi Alfir Ong, wiceprezes Jotun Marine Coatings:
Od roku 2011 system HPS został już zastosowany na ponad 400 okrętach. Dzięki systemowi, który jako pierwszy pozwala śledzić wydajność zgodnie z normą ISO 19030, z każdym dniem uzyskujemy coraz więcej danych i otrzymujemy twarde dowody na to, co już wiedzieliśmy – że HPS gwarantuje zabezpieczony przed porastaniem kadłub, najwyższą efektywność i przyjazność środowisku spośród wszystkich rozwiązań dostępnych na rynku. Dlatego też coraz więcej operatorów statków decyduje się na oferowane przez nas rozwiązanie.
Źródło: Jotun