a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweSkóra rekina na samolocie – dzieło BASF i Lufthansy

Skóra rekina na samolocie – dzieło BASF i Lufthansy

Innowacyjna technologia skóry rekina na samolotach to wspólne dzieło BASF i Lufthansa Technik. Rozwiązanie ma zmniejszyć opory w powietrzu, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa.

BASF Lufthansa skóra rekina

Fot. arch. BASF

Im mniejszy opór tarcia samolotu w powietrzu, tym niższe zużycie paliwa. Dlatego technolodzy od dawna poszukiwali sposobu na zmniejszenie oporu, często poszukując inspiracji w świecie natury. W ten sposób eksperci Lufthansa Technik wpadli na pomysł, by odtworzyć niezwykłą strukturę skóry rekina.

Duży krok naprzód

Opracowana przez technologów Lufthansy we współpracy z BASF folia nawierzchniowa AeroSHARK jest pokryta drobnymi, mierzącymi 50 μm grzbietami i rowkami, naśladującymi naturalne struktury utworzone z łusek na skórze rekina. Usprawniają one przepływ powietrza wzdłuż powierzchni – podobnie jak przepływ wody w przypadku rekinów – a tym samym zmniejszają zużycie paliwa. Jak mówi dr Markus Kamieth, Członek Rady Dyrektorów w BASF:

Przemysł lotniczy stoi aktualnie przed podobnymi wyzwaniami co przemysł chemiczny: należy dokonywać ciągłych postępów w zakresie ochrony klimatu mimo wysokich wymagań energetycznych. Dzięki ścisłej współpracy i pomyślnemu połączeniu naszego know-how w zakresie projektowania powierzchni i aerodynamiki udało nam się wykonać duży krok naprzód. To doskonały przykład zrównoważonego rozwoju w praktyce, osiągniętego dzięki współpracy opartej na partnerstwie i innowacyjnym technologiom.

Od roku 2022 nowa folia ma być zastosowana na całej flocie samolotów towarowych Lufthansa Cargo. W ten sposób flota zużywać będzie mniej paliwa, a tym samym będzie bardziej ekonomiczna i przyjazna środowisku.

Tysiące ton CO2 mniej

Jeśli chodzi o skalę, w przypadku samolotów Boeing 777F Lufthansa Cargo Lufthansa Technik szacuje, że folia pozwoli zmniejszyć opór o ponad jeden procent. Według firmy oznacza to, że dla całej floty będzie możliwe zmniejszenie zużycia paliwa o 3700 ton nafty rocznie, a tym samym ograniczenie emisji o prawie 11 700 ton CO2. Odpowiada to 48 indywidualnym lotom towarowym z Frankfurtu do Szanghaju.

O projekcie Lufthansy pisaliśmy już kilka lat temu, we wczesnej fazie prac nad technologią. Obecnie została ona rozwinięta na tyle, że może być stosowana w praktyce jako skuteczne rozwiązanie przemysłowe.

Źródło: BASF