a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweProducenci OEM modernizują europejskie lakiernie

Producenci OEM modernizują europejskie lakiernie

Europejski sektor samochodowy OEM silnie inwestuje w nowe, zautomatyzowane lakiernie. Są one dużo bardziej efektywne, a przy tym dostosowane do produkcji coraz popularniejszych pojazdów elektrycznych czy samochodów bez kierowcy. O działaniach wytwórców na tym polu donosi Sean Milmo, europejski korespondent portalu Coatings World.

producenci OEM europejskie lakiernie

W nowej lakierni Škody w procesie lakierniczym uczestniczy aż 66 precyzyjnych robotów. Fot. arch. Škoda

Przemysł samochodowy jest w Europie największym inwestorem w prace rozwojowo-badawcze, zaraz przed branżą farmaceutyczną – na te cele przeznacza aż 28% środków. W roku 2018 inwestycje w innowacje w tej branży wzrosły o 6,7% i wyniosły już 57,4 mld € rocznie. A nowe rozwiązania w sektorze lakierów samochodowych szybko stają się źródłem inspiracji dla całej branży farb.

Nowoczesne roboty dotrą wszędzie

Producenci inwestują w zautomatyzowane lakiernie, bo potrzebują bardziej efektywnych procesów lakierniczych. By ograniczyć koszty, zlikwidować odpady, zmniejszyć zużycie energii oraz emisję CO2 i LZO. Prócz tego – zdają sobie sprawę, że muszą nadążać za trendem digitalizacji i automatyzacji narzuconym przez konkurencyjny rynek.

Jeśli automatyzacja – to na przykład roboty. W niedawno otwartej lakierni Škody w Mladej Boleslavi w procesach lakierniczych udział bierze aż 66 robotów. Wśród nich – 7-osiowe roboty niemieckiej marki Durr, które bez trudu docierają do każdego fragmentu karoserii. Prócz tego obiekt posiada nowoczesny system oczyszczania powietrza oparty na mielonym wapniu, który absorbuje resztki farby z LZO. Członek zarządu firmy, Michael Oeljeklaus, określił nową lakiernię jako „jeden z najbardziej zaawansowanych zakładów tego typu w Europie”.

Taśma maskująca to już przeżytek

Nowoczesne rozwiązania umożliwiają indywidualizację i ścisłe dostosowanie do potrzeb klienta, zwłaszcza jeśli chodzi o kolor. Przykładem może być dwukolorowe wykończenie lakiernicze. Nissan zainwestował niedawno 100 mln £ w swoją fabrykę w Sunderland w północnej Anglii, by wprowadzić nowy kompaktowy model Juke. Cztery nowe kabiny lakiernicze umożliwiają wykonanie 15 różnych dwukolorowych kombinacji.

W normalnych warunkach dwubarwne kombinacje wymagają dodatkowego czasu i energii ze względu na konieczność użycia taśmy maskującej. Zautomatyzowany proces lakierniczy jest tak precyzyjny, że taśma nie jest już potrzebna, a malowanie przebiega dużo szybciej.

Pojazdy elektryczne wkraczają na europejskie drogi

Producenci OEM w Europie muszą również dostosować swoje procesy lakiernicze i produkcyjne do rosnącego zapotrzebowania na pojazdy elektryczne i hybrydy, a także do wkraczających na rynek samochodów bez kierowcy, które wymagają zupełnie nowego designu. Choć elektryczne samochody wciąż stanowią jedynie 2% europejskiego rynku, według Transport & Environment, Bruksela ich sprzedaż w Unii Europiejskiej w roku 2018 skoczyła aż o 38%. Komisja Europejska zapowiada, że w ciągu najbliższej dekady częściowo autonomiczne samochody i ciężarówki zostaną dopuszczone do ruchu na europejskich autostradach, a dla niskich prędkości – również w miastach.

Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, przebudowuje obecnie całą swoją fabrykę w Zwickau w Niemczech, łącznie z lakiernią, tak aby dostosować ją do produkcji 300 000 elektrycznych samochodów rocznie. Również producent luksusowych samochodów Maserati, należący do Fiat Chrysler Automobiles, buduje w swojej siedzibie w Modenie we Włoszech lakiernię dostosowaną do modeli elektrycznych. Firma gwarantuje, że klient będzie miał możliwość obserwować w niej proces lakierowania kupionego przez siebie samochodu w kolorze i designie, który wybierze.

Źródło: coatingsworld.com