Firma Škoda Auto uruchamia nową lakiernię w czeskiej Mladej Boleslavi. Co roku wyjedzie z niej 168 tysięcy polakierowanych aut, dzięki czemu zdolność produkcyjna firmy ma wzrosnąć do 812 tysięcy pojazdów rocznie.
Lakiernia, w której budowę czeski producent zainwestował 214,5 mln €, jest jednym z najbardziej innowacyjnych i przyjaznych środowisku tego typu obiektów w Europie. Jak mówi Bernhard Maier, dyrektor generalny Škoda Auto:
Nową lakiernię uruchomiliśmy z myślą o rozwinięciu i zwiększeniu efektywności naszego zakładu produkcyjnego w Mladej Boleslavi. To kluczowy element naszej trajektorii wzrostu w ramach planu 2025 Strategy. Inwestycja zwiększa naszą wydajność i pozwala lepiej spełniać potrzeby klientów. Równocześnie stworzyliśmy 650 nowych miejsc pracy, co wzmocni pozycję Czeskiej Republiki jako ośrodka przemysłu motoryzacyjnego.
Jak dodaje Michael Oeljeklaus, Członek Zarządu ds. Produkcji i Logistyki w firmie Škoda, procesy lakiernicze w nowym zakładzie odbywają się przy asyście 66 robotów.
O 20% mniej zużytej energii…
Lakiernia wyposażona jest w najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, jak choćby nowoczesny system transportowania karoserii w fazie obróbki wstępnej i gruntowania, który umożliwia dostosowanie parametrów procesu indywidualnie do każdego auta. W przypadku tradycyjnych linii lakierniczych nie jest to możliwe.
Inwestorzy położyli również nacisk na niskie zużycie energii w lakierni. Przykładem może być innowacyjna technologia schnięcia: by zniwelować różnice temperatury między twardymi, wytrzymałymi elementami karoserii a lekkimi arkuszami blachy w czasie wygrzewania różnych warstw powłoki lakierniczej, specjalne rekuperatory wydmuchują gorące powietrze na określone obszary. W ten sposób możliwe jest zmniejszenie ilości energii zużywanej w procesie suszenia lakieru nawet o 20%.
…i o 36% mniejsza emisja LZO
Podobnie jak pozostałe lakiernie Škody, nowy obiekt wykorzystywał będzie tylko produkty wodorozcieńczalne, z wyjątkiem ostatecznej warstwy nawierzchniowej. W przypadku nowego zakładu jednak używany lakier nawierzchniowy aż w 55% składa się z części stałych. W ten sposób pomalowanie każdego pojazdu wymaga o 210 g mniej rozpuszczalnika niż standardowo, a ilość lakieru nawierzchniowego zostaje zredukowana o 17%.
Znacznie zmniejszono również emisję LZO wydzielających się w trakcie procesów lakierniczych – o 36%.
O wszystkich przyjaznych środowisku rozwiązaniach zastosowanych w nowej lakierni przeczytać można na stronie Škody. Znaleźć tam można również zdjęcia oraz filmy prezentujące działanie nowego obiektu czeskiego producenta.
Źródło: Škoda Auto