SWISS to pierwsze pasażerskie linie lotnicze, które postanowiły zastosować na całej swojej flocie samolotów długodystansowych Boeing technologię powierzchniową AeroSHARK, pozwalającą zaoszczędzić na paliwie. To technologia opracowana wspólnie przez BASF i Lufthansa Technik.

Fot. arch. BASF
Folia AeroSHARK ma zostać zastosowana w sumie na dwunastu samolotach Boeing 777-300ER. Dzięki temu cała flota będzie o ponad 1% bardziej wydajna jeśli chodzi o zużycie paliwa oraz emitować będzie mniej szkodliwych substancji. Szacuje się, że dzięki temu rocznie wyemitowanych zostanie do atmosfery o 15 200 ton dwutlenku węgla mniej – tyle, ile generuje około 87 długodystansowych lotów z Zurychu do Bombaju.
Wymogi branży i zrównoważony rozwój
Swiss International Air Lines (SWISS) to pierwsze pasażerskie linie lotnicze na świecie, które wykorzystają tę nowoczesną technologię. Jak mówi Dieter Vranckx, ich dyrektor generalny:
Zmniejszenie śladu ekologicznego jest jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi przemysł lotniczy, zaś osiągnięcie do roku 2050 neutralności węglowej to dla SWISS ważny cel strategiczny. Chętnie promujemy i inwestujemy w nowe technologie. Cieszymy się, że możemy być pierwszymi pasażerskimi liniami lotniczymi, które zastosują innowacyjną folię AeroSHARK na Boeingach 777, dzięki czemu przyczyniamy się do bardziej zrównoważonego podróżowania w przyszłości.
Uta Holzenkamp, prezeska BASF Coatings odpowiedzialna również za powłoki funkcjonalne, dodaje, że opracowując technologię AeroSHARK eksperci dążyli do stworzenia rozwiązania, które spełni surowe wymogi branży lotniczej, a równocześnie pomoże klientom spełnić cele związane ze zrównoważonym rozwojem.
Folia na wzór skóry rekina
Specjalna folia AeroSHARK została zaprezentowana światu w zeszłym roku. Posiada ona specjalną strukturę na wzór skóry rekina, dzięki której pozwala znacząco zmniejszyć opór w powietrzu, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa.
Źródło: BASF