Mimo trudnych warunków na rynku w pierwszych czterech miesiącach roku Jotun zdołał zwiększyć przychody ze sprzedaży o 14%. Rekordowo wysokie ceny surowców nie pozostały jednak bez wpływu na wyniki finansowe.
Jotun dobrze nawigował swoją działalnością w ciągu pierwszych burzliwych miesięcy 2022 roku. Grupa osiągnęła nowy rekord sprzedaży – 8,46 mld NOK (o 14% więcej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku) – oraz przychodów we wszystkich oddziałach firmy.
Rekordowa sprzedaż, ale niższy zysk
Obecne wydarzenia – takie jak wojna w Ukrainie, trwająca pandemia, utrzymujące się zakłócenia łańcucha dostaw i rekordowe ceny surowców – wymagają od producentów farb dużego lawirowania. Jak mówi prezes i dyrektor generalny firmy, Morten Fon:
Jako organizacja dobrze poradziliśmy sobie z sytuacją. Dzięki większej sprzedaży i podniesieniu cen Jotun osiągnął rekordowo wysokie przychody. W marcu przekroczyliśmy granicę miliarda litrów farb i powłok sprzedanych w ciągu 12 miesięcy.
Również norweskiego producenta dotknęły jednak trudne warunki na rynku. Zysk operacyjny był wyraźnie niższy niż osiągnięty w analogicznym okresie w ubiegłym roku – wyniósł 1,143 mld NOK, co oznacza spadek o 22%.
Pozytywne zjawiska
W komunikacie dotyczącym wyników finansowych Jotun wspomina również o swojej działalności w Rosji, która obecnie w związku z wojną została zawieszona. Producent stara się zabezpieczyć byt swoich 300 pracowników w Rosji oraz czterech w Ukrainie. Wciąż nie wiadomo, jakie będą dalsze losy Jotun na rosyjskim rynku.
W związku z dalszym wzrostem cen surowców prezes Morten Fon zapowiada, że kontynuowana będzie korekta cen oraz kontrola kosztów. Obserwowane są jednak również pozytywne zjawiska na niektórych obszarach rynku, które mogą pomóc zrekompensować efekty kryzysu, jak choćby wzrost liczby budowanych statków.
Źródło: Jotun