Chiny dorobiły się nowej, udoskonalonej wersji polarnego łamacza lodu Xue Long. Aby zabezpieczyć go przed trudnymi arktycznymi warunkami, inwestorzy zwrócili się o pomoc do AkzoNobel.

Fot. arch. AkzoNobel
Ważący ponad 12 tysięcy ton obiekt, zbudowany specjalnie z myślą o grubych warstwach lodu oraz ekstremalnych wyzwaniach wypraw polarnych, został zabezpieczony powłoką Intershield 163 Inerta 160 z serii International.
Potwierdzona jakość – 1600 zabezpieczonych statków
Odporny na ścieranie system, gruntownie przebadany i przetestowany, jest od 47 lat z powodzeniem stosowany w temperaturach nawet do -50°C. Wykorzystano go już do zabezpieczenia ponad 1600 statków i łamaczy lodu na całym świecie.
Jako światowi pionierzy w dziedzinie powłok dla przemysłu morskiego ogromnie cieszymy się ze współpracy z Polar Research Institute of China, w ramach której mogliśmy dostarczyć farby do zabezpieczenia łamacza lodu Xue Long 2. Jesteśmy dumni, że klient zaufał potwierdzonej badaniami jakości naszych produktów marki International
– mówi Jean-Michel Gauthier, dyrektor zarządzający oddziału Marine and Protective Coatings AkzoNobel. System Intershield 163 Inerta 160, zaprojektowany specjalnie z myślą o łamaczach lodu, został zastosowany na dolnych oraz bocznych partiach kadłuba. Zapewnia on dużą gładkość powierzchni, dzięki czemu obiekt lepiej radzi sobie z lodem, a także jest skutecznie chroniony przed korozją. Powłoka jest wytrzymała i wykazuje dużą odporność na pękanie.
Z myślą o nowych wyprawach polarnych
Xue Long 2 ma zwiększyć możliwości Chin, jeśli chodzi o eksplorację rejonów polarnych. Nowy łamacz lodu jest bardziej wytrzymały w stosunku do starego Xue Long, a także wyposażony został w ponad 7000 inteligentnych sensorów. Sensory te zbierają informacje na temat pęknięć oraz inne dane, które pomogą w udoskonaleniu kolejnych wersji łamacza lodu.
Pierwsza ekspedycja z wykorzystaniem Xue Long 2 ma się odbyć jeszcze w tym roku.
Źródło: AkzoNobel