Wciąż dominująca biel, silna pozycja szarego kosztem srebrnego, a wśród odcieni monochromatycznych – niebieski i czerwony. W najnowszej analizie BASF dotyczącej najpopularniejszych kolorów samochodów niewiele jest niespodzianek. Dotychczasowe trendy na ogół się utrzymują.

Fot. PublicDomainPictures / pixabay.com
Światowe drogi są wciąż zdominowane przez kolory achromatyczne – biały, czarny, szary i srebrny. Prawie 80% produkowanych dziś na świecie samochodów nosi na sobie jeden z tych czterech odcieni. Najpopularniejsza pozostaje biel. Biała jest ponad 1/4 aut produkowanych obecnie w Ameryce Północnej oraz prawie 1/3 w Europie, zaś w rejonie Azji i Pacyfiku – ponad połowa. W stosunku do ubiegłego roku spadło natomiast zainteresowanie srebrnym.
Wśród kolorów chromatycznych najpopularniejszy na świecie jest niebieski, a na drugim miejscu czerwony. Tego typu odcienie są jednak zdecydowanie chętniej wybierane na małych samochodach. W przypadku dużych pojazdów w ciągu ostatniego roku jeszcze zwiększyła się dominacja czerni i bieli.
Europa: szaro i niebiesko
Jeśli chodzi o Europę, zwraca uwagę bardzo duże zainteresowanie szarym – obecnie szara jest prawie 1/5 produkowanych tu aut. Kolor ten zepchnął już czarny z drugiego miejsca najpopularniejszych barw samochodów. Klienci mogą wybierać spośród ponad 110 odcieni, od jasnoszarego do ciemnego antracytu. Jeszcze więcej opcji wyboru daje niebieski – blisko 140 odcieni. Z udziałem 11%, w roku 2018 wyprzedził on srebrny i stał się czwartym najchętniej wybieranym kolorem w Europie.
Dodatkowo klienci europejscy chętnie sięgają po efekty metaliczne i perłowe. W roku 2018 aż 2/3 wyprodukowanych samochodów było wykończone lakierem z efektem. Szczególnie popularny był ten rodzaj wykończenia na dużych samochodach oraz w przypadku odcieni czarnego i szarego – jaśniejsze kolory częściej wybierane były w wersji solidowej.
Azja: biel i świadome wybory
W rejonie Azji i Pacyfiku, bardziej niż gdziekolwiek indziej, króluje biały – kolor ten nosi aż 53% produkowanych tu aut. Popularność bieli nie maleje, przeciwnie – bardzo wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem. Spośród odcieni chromatycznych najczęściej wybierany jest czerwony, ale dużym wzięciem cieszy się też niebieski. W sektorze SUV, co dosyć zaskakujący, bardzo popularny jest brązowy, ale wydaje się, że w porównaniu z poprzednimi latami trend ten już nieco przemija.
Jak zauważają eksperci, klienci w Azji zaczynają wybierać kolory samochodów zgodnie ze swoim nastawieniem i stylem życia. W określonych sektorach rynku samochodowego wzrósł udział metalicznego i połyskliwego czarnego, a także srebrnego i szarego z efektem. Widać to choćby na chińskim rynku, gdzie paleta odcieni i efektów została ostatnio znacznie poszerzona.
Ameryka Północna: biało i czerwono
W roku 2018 w Ameryce Północnej zdecydowanie dominowały kolory achromatyczne (około 75% produkcji samochodów). Wśród nich najchętniej wybierany był biały. Sporą popularnością cieszył się jednak też czerwony, zwłaszcza na pickupach oraz samochodach sportowych. Udział koloru niebieskiego raczej się nie zmienił.
W ostatnich dziesięciu latach dominującym sektorem północnoamerykańskiego rynku samochodowego stał się CUV (Crossover Utility Vehicles). Samochody te łączą bezpieczeństwo i wygodę kierowania SUV-ów z innymi korzyściami, takimi jak efektywność zużycia paliwa, dlatego są chętnie wybierane przez klientów. W sektorze tym niepodzielnie króluje biały, na kolejnych miejscach zaś plasują się czarny i szary.
Źródło: BASF