REKLAMA
Get Adobe Flash player

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

100 odcieni szarego – raport samochodowy BASF 2017

Biały, czarny, szary, srebrny – to oczywiste. A prócz tego niebieski, czerwony i… brązowy. Oto krótkie podsumowanie analizy najpopularniejszych kolorów samochodów w roku 2017, opublikowanej przez BASF Coatings!

raport samochodowy BASF

Fot. MikesPhotos / pixabay

Po raporcie Axalty przyszedł czas na analizę ekspertów BASF Coatings. Zgodnie z raportem „BASF Color Report For Automotive OEM Coatings” biel wciąż pozostaje najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie. Białych było aż 40% samochodów wyprodukowanych w minionym roku.

Oprócz niego prym wiodą oczywiście czarny, szary i srebrny. Jeśli natomiast chodzi o kolory chromatyczne – łeb w łeb idą niebieski i czerwony, a zaraz za nimi plasuje się brązowy. Te trzy kolory dochodzą powoli do głosu także w sektorze SUV-ów. Ponadto eksperci BASF dokonali ciekawej obserwacji: im mniejsze auto, tym odważniejsze i bardziej żywe odcienie.

Europa – 100 shades of grey

W Europie wciąż bardzo popularne pozostają kolory achromatyczne. W roku 2017 aż 78% wszystkich wyprodukowanych tutaj samochodów miało kolor biały, czarny, szary lub srebrny! Wzrósł jednak do 19% udział szarego, który stał się tym samym równie popularną opcją, co czerń. Skąd ten wzrost zainteresowania? Jeśli chodzi o szarości, klienci mają do dyspozycji dużą liczbę odcieni. W sprzedaży dostępnych jest ponad 100 wariantów szarego, co czyni go drugim (po niebieskim) kolorem lakierów samochodowych o największej liczbie odcieni.

Jak mówi Mark Gutjahr, szef działu Automotive Color Design EMEA należącego do BASF Coatings, szary, który kojarzy się tradycyjnie z betonem i szkłem, to bardzo miejski kolor i zapewne z tego również wynika jego duża popularność. Klienci mogą wybierać spośród wielu różnych wariantów, od jasnych i średnich szarości aż po ciemny antracyt, dlatego coraz częściej decydują się właśnie na szare samochody.

Ameryka Północna wybiera efekty specjalne

W Ameryce Północnej dużą popularnością cieszą się nowe technologie pigmentowe i efekty. Dzięki temu rośnie zróżnicowanie odcieni, zwłaszcza w obrębie kolorów achromatycznych, które są najpopularniejsze także na tym kontynencie.

Wśród barw chromatycznych dominuje czerwony oraz niebieski, który dostępny jest wielu różnych wariantach, zależnych od jasności, stopnia nasycenia czy subtelnych domieszek innych odcieni. W raporcie pojawiły się także inne, bardziej nietypowe opcje – na przykład kolor pomarańczowy. To propozycja dla klientów, którzy szukają czegoś bardziej oryginalnego.

Barwy achromatyczne są preferowane również na samochodach elektrycznych, choć na tym wczesnym etapie rozwoju sektora bardziej popularne wydają się srebrny i szary niż biały i czarny. W tym wypadku liczy się jednak nie tylko estetyka, ale i kwestie praktyczne – niektóre odcienie mają większe szanse zawojować rynek samochodów elektrycznych, ponieważ są lepiej wykrywane przez sensory.

Azja lubi brąz

W rejonie Azji i Pacyfiku liczba samochodów rośnie, a równocześnie preferencje w różnych regionach tej części świata coraz bardziej się różnicują. Najpopularniejsza pozostaje oczywiście biel (49%), także dlatego, że w tej części świata kolor ten kojarzy się z czystością oraz inteligentnymi, zaawansowanymi technologiami.

Prócz tego zainteresowaniem cieszy się brąz, zwłaszcza na średniej wielkości SUV-ach. Zarówno biały (zwłaszcza w wersji perłowej), jak i brązowy są postrzegane w Azji jako odcienie stylowe i luksusowe. Klienci, zwłaszcza na dojrzałych azjatyckich rynkach, gdzie liczą się kolory przykuwające uwagę, chętnie stawiają także na prowokacyjną, ale elegancką czerwień.

Raport BASF Coatings, w przeciwieństwie do trendów kolorystycznych, dotyczy aktualnej sytuacji na rynku, dlatego zebrane w nim dane pochodzą z minionego roku. Są one wykorzystywane przez BASF przy dalszej współpracy z producentami samochodów, dając lepsze rozeznanie w dostępnej obecnie szerokiej gamie odcieni, efektów i dodatkowych funkcjonalności.

Źródło: BASF Coatings

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA