Tureckie autobusy staną się cichsze i bezpieczniejsze dzięki powłokom firmy BASF. Jej Basotect, lekka piana na bazie żywicy melaminowej, została wykorzystana przez największego tureckiego wytwórcę autobusów – Otokar – jako warstwa tłumiąca dźwięk na części silnika.
Projektowaniem i produkcją tłumiących dźwięk elementów zajął się Teknofoam, turecki oddział firmy Recticel. Piana Basotect G została wybrana ze względu na bardzo dobre tłumienie średnich i wysokich częstotliwości. By zapewnić absorpcję fal z całego zakresu częstotliwości, na warstwie Basotect zastosowano jeszcze specjalnie zaprojektowaną warstwę poliuretanową. Ta wraz z włóknistą powłoką zewnętrzną chroniła dodatkowo silnik przed szkodliwym wpływem wody i oleju.
Tłumienie dźwięków i ochrona przed ogniem
Funkcjonalność piany Basotect nie kończy się jednak na tłumieniu dźwięku. Ma ona również zdolność opóźniania palenia, co w przypadku silników jest sprawą kluczową. Przykładowo w silniku Diesla o mocy do 213 kW przez długi czas może utrzymywać się temperatura w granicach nawet 120°C… Powłoka BASF radzi sobie z tak piekielnymi warunkami i zachowuje długotrwałą odporność.
Przede wszystkim precyzja
Elementy chroniące silnik i tłumiące dźwięki muszą być szczegółowo zaprojektowane oraz dostosowane do pozycji silnika, układu chłodzenia i układu wydechowego. W tym celu wykorzystano rysunki CAD i na ich podstawie, przy użyciu nowoczesnych narzędzi, przygotowano obiekty o odpowiednim kształcie i rozmiarze. Zadanie to zrealizowała firma Teknofoam.
BASF w powietrzu i na lądzie
Co w praktyce oznacza decyzja o wykorzystaniu piany BASF w roli powłoki tłumiącej? Że swoje doskonałe własności akustyczne oraz odporność na wysokie temperatury będzie ona od tej pory prezentowała na niemal wszystkich ważnych tureckich środkach transportu – samochodach, tramwajach, pociągach, samolotach… Dzięki niej poprawić ma się komfort i bezpieczeństwo podróżowania w Turcji.
Źródło: coatingsworld.com