Jak donoszą producenci, sytuacja na niemieckim rynku surowców stała się wyjątkowo napięta. Problemy w Niemczech są odbiciem tego, co dzieje się obecnie w całej Europie. Dotyczy to także polskich wytwórców.
Dla około 250 firm ceny surowców wzrosły tak bardzo, że oprócz pandemii mają najbardziej decydujący wpływ na ich wyniki finansowe. We znaki dają się również długie terminy dostaw, zwłaszcza w przypadku farb proszkowych. O tym wszystkim informują wyniki ankiety, przeprowadzonej przez Związek Niemieckiego Przemysłu Lakierów i Farb Drukarskich (VdL).
Wzrost cen nawet o 60%
Gwałtowne wzrosty cen odnotowane zostały przede wszystkim w sektorze żywic epoksydowych. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy ceny wzrosły tu nawet o 60%. „Głównym powodem jest zwiększone zapotrzebowanie na żywice epoksydowe w Azji i Europie. Prowadzi ono do tego, że towary z Chin pozostają w wysokich cenach. Duże wykorzystanie mocy produkcyjnych, a także incydenty u producentów bisfenolu A w Azji i Europie znacznie ograniczają podaż” – czytamy w komunikacie VdL.
Poważnym problemem pozostaje również doskwierający na całym świecie niedobór kontenerów, który powoduje znaczny wzrost kosztów transportu z Azji do Europy i zniechęca eksporterów. Nawet wysokie ceny nie gwarantują bezpiecznej dostawy – jak donoszą przede wszystkim wytwórcy farb proszkowych, łańcuchy dostaw między Azją i Europą załamują się, a w pojedynczych przypadkach dochodzi nawet do „panicznych zakupów”.
Utrudnienia i wysoki popyt
Trudności dotykają również rynek żywic poliestrowych. Sytuacji nie poprawiają zamknięcia fabryk w Singapurze i Szwecji czy eksplozja w jednym z zakładów w Chinach. Wskutek tego także w tym sektorze ceny wzrosły – nawet o 45%.
Tymczasem dobra koniunktura gospodarcza w Azji sprawia, że popyt na surowce do farb i lakierów rośnie. Połączenie utrudnień na rynku ze znacznie zwiększonym zapotrzebowaniem widać dobrze na przykładzie rozpuszczalników, których ceny wzrosły nawet o 100%. Zaobserwowano także problemy z dostawami izocyjanianów, wykorzystywanych w dużych ilościach w branży samochodowej.
Sytuacja coraz trudniejsza
Wszystko to więc – duże zapotrzebowanie, a równocześnie kłopoty z transportem i zaopatrzeniem – sprawia, że sytuacja na rynku jest coraz trudniejsza. Surowce stanowią połowę kosztów producentów farb, zaś w obliczu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa ich wysokie ceny to szczególny problem. Także dla klientów – wyższe ceny surowców oznaczają bowiem wyższe ceny farb, co już zaczyna dawać się we znaki.
Źródło: VdL