Naukowcy przyjrzeli się problemowi powłok pękających na złączach i szczelinach. Zbadali dokładnie właściwości mechaniczne powłok o różnych modułach Younga, aby zaproponować bardziej wytrzymałe rozwiązania.
Malowanie złącz i wąskich szczelin w miejscach zamocowań to bardzo częsta praktyka. Kiedy jednak takie miejsce zostanie poddane naprężeniom, dochodzi do otwarcia szczeliny, a powłoka jest poddana bardzo dużym obciążeniom, które mogą doprowadzić do jej pękania, a tym samym ułatwić rozwój korozji. Aby w przyszłości projektować odporne na te zjawiska powłoki, trzeba najpierw dokładnie zbadać ich wymuszone wydłużenie.
W ramach eksperymentu dokonano modelowania metodą elementów skończonych prostego złącza stykowego poddanego siłom rozciągającym i zginającym. Naukowcy postanowili sprawdzić, jak powłoki o różnych modułach Younga reagują na otwarcie złącza. Obserwowano zwłaszcza miejsca, gdzie z powodu silnych naprężeń istnieje podwyższone ryzyko pęknięcia.
Stwierdzono, że istnieje więcej miejsc potencjalnego uszkodzenia powłoki, jeżeli szczelina jest wypełniona materiałem innym niż powłoka na szczelinie. W takim wypadku bowiem mamy do czynienia z dodatkową, mniej odporną, powierzchnią styku. Więcej na ten temat przeczytać można w artykule, opublikowanym na łamach czasopisma „Journal of Coatings Technology and Research”.
Źródło: european-coatings.com