REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Powłoka TBC z odpadów węglowych

Wysokiej jakości powłoka TBC z odpadów z elektrowni węglowych – czy to możliwe? Meksykańscy naukowcy udowadniają, że tak. Lotny popiół wykorzystali oni do otrzymania powłoki, która może być stosowana do ochrony wrażliwych na wysoką temperaturę elementów samolotowych silników.

powłoka TBC

Technologia zaproponowana przez meksykańskich badaczy pozwala za jednym zamachem pozbyć się odpadów z elektrowni węglowych i otrzymać wysokiej jakości powłokę TBC. Fot. Bert Kaufmann / Foter.com / CC BY-SA

Propozycja badaczy z meksykańskiego Center for Research in Advanced Materials (CIMAV) przyszła w samą porę – do końca tego roku amerykańska Agencja Ochrony Środowiska musi podjąć decyzję co do sposobu utylizacji lotnego popiołu powstającego jako odpad w elektrowniach węglowych. Dzięki technologii opracowanej przez CIMAV będzie można nie tylko pozbyć się tego kłopotliwego odpadu, ale i wykorzystać go z pożytkiem do produkcji powłok na silniki samolotów.

Mulit jako ceramiczna matryca

Kluczowym składnikiem lotnego popiołu wykorzystanym przez meksykańskich badaczy jest mulit. Stwierdzili oni, że ten stabilny chemicznie i termicznie związek może posłużyć za ceramiczną matrycę, która po uzupełnieniu odpowiednimi dodatkami staje się podstawą nanokompozytowej powłoki o bardzo niskiej przewodności cieplnej. Krótko mówiąc, otrzymana warstwa działa jak termiczny izolator i jest w stanie znieść nawet temperatury przekraczające 1000°C.

Zaproponowana powłoka mogłaby z powodzeniem chronić wykonane z nadstopów na bazie niklu łopatki turbin, które bez tego w tak wysokiej temperaturze ulegają mikrodegradacji. W konsekwencji spada efektywność silnika, a z czasem może dojść do jego całkowitego zniszczenia.

W oczekiwaniu na wyniki testów

Prace nad uzyskaniem powłoki trwały pięć lat, ale obecnie są już w fazie testów laboratoryjnych. Jeśli wyniki będą zadowalające, nowa technologia przysłuży się zarówno branży lotniczej, jak i energetyce węglowej. Dwie pieczenie na jednym ogniu!

Źródło: paintsquare.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA