Wysokiej jakości powłoka TBC z odpadów z elektrowni węglowych – czy to możliwe? Meksykańscy naukowcy udowadniają, że tak. Lotny popiół wykorzystali oni do otrzymania powłoki, która może być stosowana do ochrony wrażliwych na wysoką temperaturę elementów samolotowych silników.
Propozycja badaczy z meksykańskiego Center for Research in Advanced Materials (CIMAV) przyszła w samą porę – do końca tego roku amerykańska Agencja Ochrony Środowiska musi podjąć decyzję co do sposobu utylizacji lotnego popiołu powstającego jako odpad w elektrowniach węglowych. Dzięki technologii opracowanej przez CIMAV będzie można nie tylko pozbyć się tego kłopotliwego odpadu, ale i wykorzystać go z pożytkiem do produkcji powłok na silniki samolotów.
Mulit jako ceramiczna matryca
Kluczowym składnikiem lotnego popiołu wykorzystanym przez meksykańskich badaczy jest mulit. Stwierdzili oni, że ten stabilny chemicznie i termicznie związek może posłużyć za ceramiczną matrycę, która po uzupełnieniu odpowiednimi dodatkami staje się podstawą nanokompozytowej powłoki o bardzo niskiej przewodności cieplnej. Krótko mówiąc, otrzymana warstwa działa jak termiczny izolator i jest w stanie znieść nawet temperatury przekraczające 1000°C.
Zaproponowana powłoka mogłaby z powodzeniem chronić wykonane z nadstopów na bazie niklu łopatki turbin, które bez tego w tak wysokiej temperaturze ulegają mikrodegradacji. W konsekwencji spada efektywność silnika, a z czasem może dojść do jego całkowitego zniszczenia.
W oczekiwaniu na wyniki testów
Prace nad uzyskaniem powłoki trwały pięć lat, ale obecnie są już w fazie testów laboratoryjnych. Jeśli wyniki będą zadowalające, nowa technologia przysłuży się zarówno branży lotniczej, jak i energetyce węglowej. Dwie pieczenie na jednym ogniu!
Źródło: paintsquare.com