a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby dekoracyjnedo ścian i elewacjiPękanie i łuszczenie farby – porady Dutch Boy

Pękanie i łuszczenie farby – porady Dutch Boy

Amerykańska firma Dutch Boy opublikowała na swojej stronie poradnik dotyczący wad występujących na powłoce malarskiej. Specjaliści wyjaśniają, czym mogą być spowodowane takie zjawiska i jak im zaradzić. Prezentujemy pierwszą część poradnika – pękanie i łuszczenie farby.

pękanie i łuszczenie porady

Fot. curran.kelleher / Foter.com / CC BY

Naniesiona na powierzchnię farba może pękać i łuszczyć się na różne sposoby. Oto najczęściej występujące zjawiska, ich przyczyny oraz wskazówki, jak sobie z nimi radzić.

Fot. arch. Dutch Boy

Fot. arch. Dutch Boy

Alligatoring

Jest to pękanie powłoki tylko w jej warstwie zewnętrznej. Wzór utworzony przez pękającą farbę przypomina skórę aligatora – stąd nazwa „alligatoring”.

Możliwe przyczyny:

  • Nanoszenie farby na porowatą, nieszczelną powierzchnię, co skutkuje szybką absorpcją farby i nieprawidłowym uformowaniem filmu.
  • Nanoszenie farby w wysokiej temperaturze lub w bardzo niskiej wilgotności, co sprawia, że rozpuszczalnik zbyt gwałtownie wyparowuje.
  • Nanoszenie kolejnej warstwy farby, jeszcze zanim pierwsza całkowicie wyschła.
  • Nanoszenie twardszej, mniej elastycznej farby lub powłoki na stosunkowo miękką lub elastyczną (na przykład zastosowanie kruchej farby olejnej na elastycznej farbie dyspersyjnej).

Rada: Usuń złuszczoną farbę, wyszlifuj brzegi, a następnie zagruntuj i uszczelnij powierzchnię przy pomocy podkładu, odpowiedniego do zastosowania lub dla danej powierzchni. Gdy całkowicie wyschnie, nanieś nową warstwę farby.

Fot. arch. Dutch Boy

Fot. arch. Dutch Boy

Blokowanie

Blokowanie farby jest to niepożądane sklejanie się dwóch pomalowanych powierzchni, kiedy są one do siebie przyciśnięte (na przykład drzwi i ościeżnic czy skrzydeł okiennych i ram okna) albo pomalowanej powierzchni do innej (np. taśmy izolacyjnej).

Możliwe przyczyny:

  • Zbyt szybkie zamknięcie okna lub drzwi – jeszcze przed całkowitym wyschnięciem farby.
  • Użycie farby niskiej jakości z półpołyskiem lub z połyskiem.

Rada: Usuń złuszczoną farbę, wyszlifuj brzegi, a następnie zagruntuj i uszczelnij powierzchnię przy pomocy podkładu, odpowiedniego do zastosowania lub dla danej powierzchni. Gdy całkowicie wyschnie, nanieś nową warstwę farby. Zawsze stosuj się do instrukcji dotyczących czasu schnięcia farby.

Fot. arch. Dutch Boy

Fot. arch. Dutch Boy

Łuszczenie

Łuszczenie to odrywanie się farby od powierzchni w formie płatów.

Możliwe przyczyny:

  • Pękanie zewnętrznej warstwy drewna lub dykty spowodowane ich rozszerzaniem się pod wpływem zmian temperatury i wilgotności. Pęknięcia podłoża przenoszą się na warstwę farby.
  • Słabe wnikanie farby w podłoże, zwłaszcza na gładkich, twardych i nieporowatych powierzchniach.
  • Nieodpowiednie przygotowanie podłoża.
  • Zbyt cienka warstwa farby.

Rada: Usuń złuszczoną farbę, wyszlifuj brzegi, a następnie zagruntuj i uszczelnij powierzchnię przy pomocy podkładu, odpowiedniego do zastosowania lub dla danej powierzchni. Gdy całkowicie wyschnie, nanieś nową warstwę farby.
Zawsze stosuj się do instrukcji dotyczących czasu schnięcia farby. Wybierz również farbę na tyle elastyczną, że będzie potrafiła dostosować się do zmian, jakim pod wpływem temperatury i wilgoci podlega drewno.

Fot. arch. Dutch Boy

Fot. arch. Dutch Boy

Mudcracking

Zjawisko polegające na powstawaniu na powłoce głębokich, nieregularnych szczelin. Powstaje w ten sposób wzór przypominający powierzchnię wyschniętego błota – stąd nazwa (ang. mud – błoto).

Możliwe przyczyny:

  • Farba była naniesiona zbyt grubo.
  • Farba zgromadziła się w narożnikach (w kątach, pod sufitem, itd.)
  • Niedokładne oczyszczenie powierzchni przed malowaniem.

Rada: Usuń złuszczoną farbę, wyszlifuj brzegi, w razie potrzeby zagruntuj, a następnie nałóż świeżą warstwę farby, dbając, aby warstwa nie była zbyt gruba. Wybierz wałek o runie dobranym do malowanej powierzchni – im bardziej chropowata, tym dłuższe powinno być runo.

Źródło: Dutch Boy