REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Lśniące tarcze hamulcowe General Motors

Rdzewiejące tarcze hamulcowe to jeden z najczęstszych problemów spędzających sen z powiek posiadaczy aut. Wystarczy już kilka godzin postoju, aby tarcza zaczęła pokrywać się warstwą rdzy. Technolodzy General Motors znaleźli jednak sposób, jak sobie z tym radzić. Jest nim cieniutka powłoka węglowo-azotowa.

tarcze hamulcowe General Motors

fot. branox (rgbstock.com)

Proces, jakiemu naukowcy poddali żeliwne tarcze hamulcowe, nazywany jest węgloazotowaniem ferrytycznym (FNC – ang. Ferritic Nitro-Carburizing). Polega on na tym, że tarcze umieszczane są w ogromnym piecu w temperaturze 560°C, w atmosferze bogatej w azot. Po 24 godzinach w takich warunkach na powierzchni tworzy się bardzo cienka (ok. 400 μm, czyli 10 razy cieńsza niż ludzki włos) powłoka z zaadsorbowanych atomów azotu i węgla.

Przeprowadzone w Kanadzie testy wykazały, że w roli ochrony antykorozyjnej warstwa ta sprawdza się doskonale. Raz naniesiona wystarcza na około 60 tysięcy kilometrów w agresywnym środowisku (wschodnie wybrzeże), zaś w mniej agresywnym – na dwukrotnie więcej. To nie wszystko – prócz skutecznej ochrony zapewnia ona też tarczom bardziej estetyczny, lśniący wygląd.

Do roku 2016 już ponad 80% pojazdów General Motors sprzedawanych w Kanadzie posiadać ma tarcze hamulcowe z powłoką FNC. Specjaliści szacują, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli zredukować ilość usterek i wypadków związanych z korozją tarcz o 50-80%.

Źródło: GM, The Globe and Mail

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA