a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweLakiery samochodowe – co słychać na rynku?

Lakiery samochodowe – co słychać na rynku?

Azja dynamicznie się rozwija, liczba samochodów na świecie rośnie, a my zwracamy coraz większą uwagę na to, czy lakiery samochodowe zapewniają naszym pojazdom niezawodną ochronę i piękny wygląd. To wszystko sprawia, że sprzedaż lakierów i powłok samochodowych szybko wzrasta.

lakiery samochodowe rynek światowy raport

Fot. Unsplash / pixabay.com

Jak donoszą analitycy Global Market Insights, w roku 2014 światowa produkcja lakierów samochodowych wynosiła 3,7 mln ton. Zgodnie z prognozami do roku 2022 ma ona przekroczyć już 5,5 mln, co oznacza wzrost w tempie ponad 4,8% rocznie.

Coraz więcej samochodów

W dzisiejszych czasach klienci kładą coraz większy nacisk na jakość i innowacyjność. Nie wystarczy już, aby lakier pięknie się prezentował – powinien również doskonale chronić samochód przed promieniowaniem UV, uszkodzeniami mechanicznymi, kwaśnymi deszczami i zmianami temperatury. A to oznacza duże pole do popisu dla producentów.

Liczy się jednak nie tylko jakość, ale i ilość – na całym świecie sprzedaje się coraz więcej aut. Samochód stał się dobrem powszechnie dostępnym, a ze względu na wygodę posiada go już prawie każdy. Poza tym w krajach rozwijających się – jak Indie czy Chiny – intensywnie rozbudowana jest infrastruktura, a to również pociąga za sobą rosnącą sprzedaż pojazdów. Dotacje rządowe i tania siła robocza sprawiają, że dużo aut produkowanych jest w takich krajach jak Indonezja czy Tajlandia. Efekt? W roku 2014 rynek powłok OEM był wart ponad 7,5 mld $ i prawdopodobnie w najbliższych latach będzie się szybko rozrastał.

Lakiery wodorozcieńczalne – technologia przyszłości

Z kolei w Europie i Ameryce Północnej rynek lakierów samochodowych rozwija się za sprawą coraz większej dbałości o środowisko. Rosnące znaczenie ekologii otwiera drogę takim produktom jak lakiery wodorozcieńczalne, proszkowe i sieciowane UV.

I choć lakiery rozpuszczalnikowe wciąż dominują na rynku – w roku 2014 wartość tego segmentu przekraczała 7,8 mld $ – to produkty wodorozcieńczalne są coraz chętniej wybierane przez wytwórców i klientów. Oprócz tego, że są one przyjazne środowisku (wykazują niską emisję LZO) i bezpieczniejsze w stosowaniu (mniej palne, mniej toksyczne), są one również bardziej elastyczne, doskonale przylegają do podłoża i gwarantują ochronę przed korozją. W roku 2014 ich udział w rynku wynosił 35%, specjaliści przewidują jednak, że do roku 2022 udział ten wzrośnie o 5%.

Liczą się Chiny i Brazylia

Jakie jeszcze trendy na rynku zaobserwowali eksperci Global Market Insights? Po pierwsze – rośnie popularność elektropowłok. W roku 2014 stanowiły one 22% dostępnych na rynku powłok samochodowych, w latach 2015-2022 natomiast udział ten ma wzrosnąć o 4,5%. Po drugie – coraz większym zainteresowaniem cieszą się też powłoki na tworzywa sztuczne, którym w roku 2014 odpowiadało 27% całego zapotrzebowania na farby i powłoki w branży samochodowej. Elementy plastikowe zastępują dziś części metalowe, ponieważ są lżejsze, co oznacza mniejsze zużycie paliwa. Wśród czynników, które mogą hamować rozwój światowego rynku, są natomiast przede wszystkim wahania cen surowców.

Zdecydowanie największym rynkiem samochodowym jest dziś Azja i Pacyfik – jego wartość w roku 2014 wyniosła 4 mld $. Duże znaczenie dla dzisiejszego przemysłu samochodowego ma jednak również Brazylia. W roku 2014 zapotrzebowanie na powłoki samochodowe wyniosło w tym kraju 110 000 ton, a do roku 2022 ma rosnąć w tempie 5% rocznie.

Źródło: pcimag.com