Mieszkańcy Brazylii mają nowego sojusznika w walce z nosicielem gorączki denga. To odstraszająca komary powłoka opracowana przez markę Coral należącą do AkzoNobel.
Bezbarwny, matowy lakier zawiera aktywny składnik o nazwie permetryna. Jest on powszechnie stosowany przy produkcji moskitier oraz odzieży ochronnej przeciwko komarom. Kiedy komar ląduje na powierzchni pokrytej lakierem, permetryna jest absorbowana przez jego odnóża, a następnie poraża jego system nerwowy.
Na każdej pomalowanej ścianie
Formuła opracowana została przede wszystkim pod kątem odstraszania komarów z gatunku Aedes aegypti, w dużej mierze odpowiedzialnych za rozprzestrzenianie się gorączki denga, której liczba przypadków w Brazylii zgodnie z danymi brazylijskiego ministerstwa zdrowia wzrosła o 165% w pierwszych miesiącach tego roku. Aedes aegypti może również przenosić wirusy zika i chikungunya. Jak komentuje Daniel Campos, dyrektor oddziału Decorative Paints AkzoNobel w Ameryce Łacińskiej:
Obawy o zdrowie i bezpieczeństwo w domu w ostatnich latach wzrosły. Nasz nowy produkt – pierwszy tego typu w tym regionie – to przezroczysty matowy lakier, który może być zastosowany na każdej pomalowanej ścianie. To świetny przykład działania w ramach strategii People. Planet. Paint. prezentujący nasze pionierskie podejście w zakresie dbania o ludzkie zdrowie i dobrobyt.
Lakier zapewnia ochronę przez 24 godziny na dobę nawet do dwóch lat. Jego skuteczność przebadano w niezależnym zewnętrznym laboratorium. Badania potwierdziły, że powłoka skutecznie unieszkodliwia komary natychmiast po ich kontakcie z powierzchnią.
Fot. arch. AkzoNobel
Zagrożenie dla połowy światowej populacji
Gorączka denga to infekcja wirusowa przenoszona na ludzi poprzez ugryzienia zainfekowanych komarów. Według Światowej Organizacji Zdrowia liczba przypadków choroby na świecie dramatycznie wzrosła – obecnie zagrożona jest nią około połowa światowej populacji. Ze względu na fakt, że brak skutecznej terapii w przypadku infekcji wywołanej wirusem denga, zika czy chikungunya, za najlepszą strategię uznawana jest obecnie profilaktyka.
Nowy produkt AkzoNobel obecnie dostępny jest jedynie na rynku w Brazylii. W planach jest jednak wprowadzenie go do sprzedaży również w innych regionach.
Źródło: AkzoNobel