REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Korozja stali zbrojeniowej – przykład

Nie tak dawno poruszaliśmy tematy dotyczące ochrony antykorozyjnej obiektów oraz związane z tym bezpośrednie i pośrednie koszty korozji. Doniesienia GDDKiA o wprowadzeniu ruchu wahadłowego na moście w Białym Dunajcu od początku wakacji 2013 roku aż do końca września 2014 roku są doskonałym praktycznym przykładem jak korozja stali wpływa na nasze życie.

Jak podała GDDKiA: „Według najnowszej ekspertyzy stanu technicznego most w Białym Dunajcu uległ dalszej degradacji w stosunku do stanu z listopada 2012 r. Pogłębiła się degradacja betonu i korozja stali zbrojeniowej. Zwiększyły się ubytki betonu, zakres zawilgoceń spodu pomostu, powiększyły plamy i wykwity soli. Powodem jest nasiąkanie betonu wodami opadowymi i chlorkami zimowego utrzymania dróg z licznymi cyklami zamarzania i odmarzania występującymi tej zimy. W konsekwencji dalej spada wytrzymałość betonu i zmniejsza się nośność przekrojów żelbetowych”
Ponieważ stan techniczny obecnie użytkowanej 65-metrowej przeprawy (z 1937 r.) znacznie się pogorszył, wprowadzono ruch  wahadłowy z sygnalizacją świetlną i ograniczenie prędkości do 30 km/godz.

Jakie to niesie za sobą koszty? Zróbmy szacunkowe wyliczenia:

bezpośrednie koszty korozji:

  • budowa nowego mostu wraz z dodatkowymi związanymi z tym pracami – 26 mln zł (dane GDDKiA)

pośrednie koszty korozji dla tego przypadku:

  • zmniejszenie ruchu turystycznego w Zakopanem (niektórzy turyści z tego powodu wybiorą inne miejscowości)
  • dodatkowo spalone paliwo „w korkach”
  • utrudnienia w ruchu lokalnym
  • ruch wahadłowy przełoży się na korki na „zakopiance” i alternatywnych trasach dojazdu. Zakładając, że rocznie Zakopane może odwiedzić nawet 3 miliony osób i każdy turysta straci z tego powodu 30 minut pobytu, osiągamy 1,5 miliona osobogodzin (czyli prawie 745 lat pracy). A gdyby przyjąć, że każde pół godziny warte jest 10 złotych to znaczy, że tracimy 15 milionów złotych.

O ile koszty bezpośrednie są proste do wyliczenia, to koszty pośrednie już nie, dlatego nie podaliśmy wartości wszystkich z nich. Ideą tego tekstu było zwrócenie uwagi na problematykę związaną z odpowiednim planowaniem i stosowaniem trwałych systemów antykorozyjnych (zarówno do stali jak i betonu).

Dla zainteresowanych tematyką przypominamy, że o światowych kosztach korozji pisaliśmy tutaj, a o kosztach bezpośrednich i pośrednich korozji w tym artykule.

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA