Jotun świętuje podpisanie kolejnego kontraktu dotyczącego zastosowania swojego systemu Hull Skating Solutions (HSS). Umowa została zawarta z firmą Hyundai Heavy Industries (HHI), kontrolującą ok. 10% budowy nowych statków na świecie, oraz jedną z największych linii kontenerowych na świecie, HMM.

Fot. arch. Jotun
Kontrakt podpisany został 8 grudnia. W ramach niego system HSS marki Jotun zostanie zastosowany do proaktywnej inspekcji i czyszczenia kadłubów statków.
System HSS na serii kontenerowców
Jotun zaprezentował swój system w tym roku. Na HSS składa się HullSkater, który przylega do kadłuba statku i w delikatny sposób usuwa z niego organizmy morskie, specjalnie zaprojektowana powłoka przeciwporostowa SeaQuantum oraz zaawansowany monitoring stanu kadłuba. We wrześniu koncern ogłosił, że podpisał kontrakt na jego zastosowanie z pierwszym klientem. Jak wyjaśnia Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Jotun:
HSS czyści powierzchnię kadłuba jeszcze zanim dojdzie do porastania, eliminując dodatkowe opory ruchu statku oraz ograniczając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Równocześnie chroni powłoki i zapobiega rozwojowi na ich powierzchni inwazyjnych gatunków morskich. Porastanie to szczególnie poważny problem, gdy statki długo pozostają w doku.
Obecnie HHI buduje dla HMM serię kontenerowców o pojemności 16 000 TEU. System HSS zostanie wykorzystany, by zapewnić, że spełniają one kryteria środowiskowe oraz zachowują czysty kadłub, zużywając mniej paliwa.
HSS wpisuje się w strategię
Jong-Chul Choi, wiceprezes wykonawczy w HMM, uzasadnia decyzję o kontrakcie z firmą Jotun tym, że linia postawiła sobie ambitny cel osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do roku 2050. System HSS świetnie wpisuje się w jej strategię.
Zrobotyzowane jednostki czyszczące wykorzystywane w systemie HSS są kontrolowane przez ekspertów Jotun poprzez połączenie 4G. Norweski koncern szacuje, że gdyby wszystkie statki poruszające się w trudnych warunkach zastosowały system, emisja dwutlenku węgla w branży morskiej mogłaby zostać zmniejszona o co najmniej 40 mln ton rocznie. Więcej o HSS przeczytać można tutaj.
Źródło: Jotun