REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Rewolucja w branży morskiej – Jotun prezentuje HSS

12 marca w Oslo Jotun zaprezentował Hull Skating Solutions (HSS) – nowoczesny system czyszczenia i monitorowania stanu kadłubów statków pod kątem porastania. Jak zapewnia producent, nowa technologia rozwiązuje problem porastania raz na zawsze.

Jotun HSS przeciwporostowy

Fot. arch. Jotun

Eksperci marki Jotun zapewniają, że to pierwsze tego typu rozwiązanie w branży morskiej. HSS oferuje aktywne monitorowanie stanu kadłuba dostosowane do konkretnego statku na podstawie algorytmu i big data. Dzięki temu można już na wstępie dokładnie przewidzieć sposób porastania kadłuba oraz harmonogram czyszczenia.

40 mln ton CO2 mniej rocznie

Kluczowym elementem systemu HSS jest Jotun HullSkater – pierwszy robot, który został zaprojektowany do aktywnego czyszczenia kadłuba. Wykrywa on bakterie i biofilm na najwcześniejszym etapie, zanim na powierzchni pojawią się organizmy widoczne gołym okiem, co ogranicza koszty ich późniejszego usuwania z użyciem szkodliwych dla środowiska środków. Specjalnie zaprojektowana zmotoryzowana szczotka usuwa z powierzchni zanieczyszczenia, nie uszkadzając powłoki malarskiej. Pojazd może być sterowany zdalnie w każdym miejscu świata z zasięgiem 4G.

W połączeniu z rozwiązaniem przeciwporostowym SeaQuantum Skate oraz zestawem narzędzi HSS pomoże operatorom walczyć z porastaniem już na wczesnym jego etapie, a co za tym idzie – ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Eksperci szacują, że gdyby wszystkie statki operujące w trudnych warunkach skorzystały z HSS, pozwoliłoby to ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 40 mln ton rocznie.

Nie walczyć, a zapobiegać

Porastanie to poważny problem branży morskiej – zwiększając opór statku w wodzie, powoduje ono również wyższe zużycie paliwa oraz przenoszenie na duże odległości inwazyjnych gatunków morskich. Dlatego technolodzy od wielu lat poszukują skutecznych sposobów walki z nim. Jak komentuje Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Jotun:

Punktem wyjścia w pracach HSS było dla nas stworzenie technologii, która ostatecznie rozwiąże problem porastania. Takiej, które nie będzie jedynie z nim walczyć, ale zapobiegać mu.

Jak podkreśla również Oftedahl, ze względu na wagę problemu wybór odpowiedniego systemu monitorowania i czyszczenia kadłuba statku to nie tylko kwestia operacyjna, ale decyzja kluczowa z punktu widzenia całego biznesu. Obecnie Jotun rekrutuje operatorów statków, którzy jako pierwsi skorzystają z nowej technologii.

Źródło: Jotun

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie »

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA