Program HullKeeper opracowany przez norweski Jotun zakończył fazę testów i jest już oficjalnie dostępny na całym świecie. Operatorzy statków mogą z niego korzystać, by zapobiegać porastaniu kadłuba, a tym samym zaoszczędzić na paliwie.

HullKeeper to innowacyjny program, który pomaga zachować wolny od porastania kadłub statku, a tym samym ograniczyć zużycie paliwa i emisję gazów cieplarnianych. Został on przetestowany i zastosowany przez licznych operatorów statków i producent uznał, że jest gotowy do wprowadzenia na światowy rynek.
Zaufane dane i doradztwo Jotun
Oprócz tego, że program zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami, takimi jak m.in. wprowadzone ostatnio przez Międzynarodową Organizację Morską Energy Efficiency Ship Index (EEXI) oraz Carbon Intensity Indicator (CII), pozwala również zaoszczędzić na paliwie – zgodnie z oszacowaniami ok. 9% paliwa zużywanego przez statki na całym świecie przeznaczane jest na przezwyciężanie skutków porastania kadłuba. Jak mówi dr Andreas Krapp, Global Digital & Data Director w Jotun:
Czteroczęściowy program HullKeeper łączy sprawdzone usługi analityczne i techniczne Jotun – ekspertyzę zbudowaną przez lata zaawansowanej analizy danych oraz doświadczenia w terenie – z zaawansowanymi możliwościami cyfrowymi oraz inspekcją ROV. Dzięki HullKeeper oferujemy klientom unikatowe wsparcie w zakresie ochrony kadłuba, oparte na zaufanych danych oraz doradztwie niezależnie od wybranej powłoki.
Od momentu zaprezentowania programu w ubiegłym roku został on wypróbowany przez sporą grupę operatorów. Wszyscy potwierdzili, że przyniósł im korzyści i że wsparcie w ramach programu Jotun jest niezwykle cenne w sytuacji, gdy ani sam operator, ani załoga nie wie dokładnie, co dzieje się z kadłubem pod powierzchnią wody.
Prezentacja w Atenach
Dr Krapp dodaje, że – jak potwierdza doświadczenie zdobywane przez Jotun w ciągu wielu lat – najlepszym sposobem, by ograniczyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, jest aktywne monitorowanie stanu i konserwacja kadłuba. Program Jotun HullKeeper został oficjalnie wprowadzony na rynek na międzynarodowych targach morskich Posidonia w Atenach w drugiej połowie czerwca.
Źródło: Jotun