Jotun ogłosił, że sprzedaż jego farb w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku wzrosła o 7% w stosunku do roku poprzedniego. Powodem do radości jest przede wszystkim ponowny wzrost sprzedaży farb ochronnych.

Fot. arch. Jotun
Sprzedaż farb i powłok Jotun w pierwszych ośmiu miesiącach roku 2018 wyniosła 11,871 mld NOK, czyli ponad 1,2 mld €. Jest to w dużej mierze zasługa wzrostu sprzedaży farb ochronnych. W branży morskiej, z powodu małej liczby budowanych statków, warunki są wciąż trudne, jednak prezes i dyrektor generalny firmy Jotun, Morten Fon, dostrzega pewną poprawę:
Przykładowo w tym roku podpisaliśmy wyraźnie więcej kontraktów na zabezpieczenie nowych okrętów, niż w tym samym okresie rok temu. W branży olejowo-gazowej sytuacja wciąż jest trudna, ale jesteśmy przekonani, że wkrótce odbijemy się od dna.
Wysokie ceny surowców odbiły się na zysku firmy – ten spadł z 1,291 mld (w pierwszych ośmiu miesiącach 2017 roku) do 1,154 mln (w tym samym okresie w roku 2018). Jak mówi Fon, koszt surowców zaczyna się stabilizować, ale konieczne będzie podniesienie cen produktów, aby zrekompensować wydatki.
Jeśli chodzi o wydatki na inwestycje – w analizowanym okresie Jotun przeznaczył na ten cel 589 mln NOK (nieco mniej niż w 2017: 607 mln), czyli 5% przychodów. Środki te włożone zostały przede wszystkim w budowę nowej siedziby firmy i centrum badawczego w Norwegii oraz rozbudowę zakładów produkcyjnych w Wietnamie i Egipcie.
Źródło: Jotun