W swoim najnowszym sondażu firma Axalta Coating Systems zapytała ponad 4000 osób o to, jak ważny przy zakupie samochodu jest dla nich kolor. Na pytania odpowiadali respondenci z czterech krajów w różnych częściach świata.

Fot. JayMantri / pixabay.com
W badaniu udział wzięły osoby w wieku od 25 do 60 lat z czterech krajów o największej produkcji samochodów – Chin, Niemiec, Meksyku i USA. Z ich odpowiedzi wynika, że kolor odgrywa kluczową rolę aż w 88% decyzji zakupowych. Jak mówi Nancy Lockhart, globalna dyrektorka ds. koloru w oddziale Mobility Coatings Axalty:
Psychologiczne oddziaływanie koloru to ważny czynnik wpływający na decyzję o zakupie samochodu. Często kolor jest odbiciem osobowości właściciela. Co ciekawe – zgodnie z odpowiedziami respondentów interesowały przede wszystkim odcienie wyrażające elegancję, stabilność i pozytywny nastrój.
Odcień lakieru jest ważny dla wszystkich, nie we wszystkich krajach jednak w takim samym stopniu. W Chinach na pytanie o znaczenie odcienia twierdząco odpowiedziało aż 99% respondentów, zaś 64% stwierdziło, że wybrałoby ofertę innego producenta, nie mając do dyspozycji preferowanego koloru. W Meksyku kolor jako ważny określiło 90% badanych. Ale już w Niemczech tylko 83%, a w Stanach Zjednoczonych – 79%.
Kto lubi efekt perłowy?
Każdy z pytanych miał oczywiście własne preferencje kolorystyczne, zaobserwowano jednak pewne trendy dla poszczególnych krajów. Wykończenia o wysokim połysku miały zdecydowaną przewagę we wszystkich państwach z wyjątkiem Chin – tam respondenci byli podzieleni (48% wskazało wysoki połysk, 52% matowe wykończenie).
W przypadku efektów specjalnych sytuacja była nieco bardziej złożona. Lakiery solidowe dominują wśród respondentów w USA i Chinach, podczas gdy niemieccy respondenci preferują efekt perłowy, zaś meksykańscy – efekt chropowatego metalu oraz perłowy.
Coraz odważniejsze wybory klientów
Jeśli chodzi o sam odcień, w Chinach dominuje biały (29%) i czarny (26%). W Niemczech 32% respondentów wybrało kolor czarny, który kojarzy im się z elegancją, zaś na drugim miejscu znalazł się niebieski (16%), przywodzący na myśl stabilność. W Meksyku najpopularniejszym odcieniem jest… czerwony (22%). W USA króluje czarny, jednak właściciele ciężarówek chętnie wybierają czerwień (kojarzącą się z przygodą) i niebieski. Lockhart zwraca uwagę na coraz odważniejsze wybory kolorystyczne klientów:
Cieszy nas, że intensywne odcienie zyskują na popularności. Czerwony i niebieski są wybierane coraz częściej. Możliwe więc, że już w nieodległej przyszłości zobaczymy na drogach więcej kolorów i efektów specjalnych.
Źródło: Axalta Coating Systems