Co się obecnie dzieje na rynku farb dekoracyjnych? Jakie produkty są najchętniej wybierane i na kolejne lata zdominują sklepowe półki? Na te pytania odpowiadają przedstawiciele dużych koncernów farbiarskich.
Obecna sytuacja na rynku sprzyja producentom. Jak zauważa Dan Passinault z PPG Architectural Coatings, w roku 2015 wyraźnie wzrosła liczba inwestycji budowlanych i tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się również w roku 2016. Jest ona szczególnie widoczna w Stanach Zjednoczonych, w Europie natomiast – tylko w niektórych krajach, np. w Hiszpanii, Włoszech czy Polsce.
Fakt, że zapotrzebowanie na farby dekoracyjne rośnie, nie oznacza jednak, że producenci mogą spocząć na laurach i zwolnić tempo, jeśli chodzi o rozwijanie nowych formuł i technologii. I nie chodzi tu tylko o kolor, bowiem wybór farby dekoracyjnej to dziś coś dużo więcej niż wybór odpowiedniego odcienia. Istotne jest również, czy farba dobrze kryje, czy jest odporna na zabrudzenia, jaką ma wytrzymałość.
Liczy się także wygoda aplikacji – szczególnie mile widziane są produkty typu 2w1, czyli farby pełniące rolę podkładu i warstwy nawierzchniowej równocześnie. Przykładem takiej formuły jest Interior Latex Paint od PPG, gwarantująca dobre krycie i odporność na powstające w domu plamy, na przykład z jedzenia.
W budynkach komercyjnych czy biurowcach nacisk kładzie się na słaby zapach. Można wówczas prowadzić prace renowacyjne nie przeszkadzając w codziennych aktywnościach. Potrzeby klientów są jednak zarówno w przypadku inwestycji komercyjnych jak i mieszkań prywatnych takie same – wymagają wysokiej wytrzymałości i niskiej zawartości LZO.
Według Roberta Wendolla z Dunn Edwards największym wyzwaniem dla technologów jest dziś opracowanie wodorozcieńczalnej, przyjaznej środowisku farby, która pod względem wydajności i wytrzymałości będzie dorównywać emaliom olejnym. Do pewnego stopnia wymogi te spełnia Aristoshield, farba uretanowo-alkidowa o wyglądzie i wytrzymałości zbliżonej do farb olejnych.
Odpowiedzią Akzo Nobel na potrzeby dzisiejszych klientów są natomiast m.in. odporne na zabrudzenia farby Dulux EasyCare i EasyClean. Koncern stawia na ekologię, efektywność i zrównoważony rozwój, zgodnie z założeniami strategii Planet Possible. Plan zakłada, że do roku 2020 już 20% dochodów firmy pochodzić będzie ze sprzedaży tego typu przyjaznych środowisku, odnawialnych produktów.
Opracowano na podstawie: coatingsworld.com