Jakich odcieni szukamy w czasach pandemii? Jak na nasze nowe potrzeby odpowiadają producenci farb? I jak wyglądać będą ich palety nie tylko w tym roku, ale również w następnych latach? Sean Milmo na łamach portalu Coatings World pisze o wpływie pandemii na trendy kolorystyczne w Europie.
Ten rok wymagał od projektantów koloru ogromnej pracy. Z jednej strony – zdezaktualizowały się wszystkie ich prognozy kolorystyczne, które odzwierciedlać miały pozytywny nastrój wchodzenia w nową dekadę. Z drugiej – nowe odcienie okazały się potrzebne, ponieważ gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na farby i inne produkty dekoracyjne.
Wprowadzona na początku pandemii trzymiesięczna kwarantanna sprawiła, że klienci masowo chwycili za pędzle i zajęli się od dawna odkładanymi remontami. Jakich odcieni zaczęli poszukiwać – teraz, gdy dom stał się centrum ich świata: ich biurem, szkołą, placem zabaw i miejscem spędzania wolnego czasu?
Pięć fundamentalnych potrzeb
Według raportu firmy Ikea, powstałego na podstawie sondażu przeprowadzonego w lipcu i sierpniu tego roku, większość ludzi chce obecnie, by ich dom spełniał pięć fundamentalnych potrzeb emocjonalnych: prywatność, komfort, poczucie własności, przynależności i bezpieczeństwa. W odpowiedzi producenci zaproponowali kolory ciepłe, zapewniające poczucie komfortu, spokój i wewnętrzną równowagę.
Do takich należą na przykład odcienie neutralne lub stonowane pastele. Ważne, aby wybrane opcje kolorystyczne dobrze ze sobą współgrały, prezentując się estetycznie oraz tworząc wrażenie jedności i równowagi. Jak komentuje Lisbeth Larson, globalna menedżer ds. koloru w firmie Jotun:
Nasze potrzeby mogą się zmieniać z dnia na dzień i z pomieszczenia na pomieszczenie. Dzięki pięknym odcieniom i nowoczesnym połączeniom możemy stworzyć dom, w którym znajdzie się miejsce zarówno na estetykę, jak i codzienne życie.
By lepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów w tym trudnym czasie, producenci poszerzyli swoje palety kolorystyczne na rok 2021. W ofercie pojawiło się więcej odcieni stwarzających poczucie komfortu i bezpieczeństwa, wyrażających bliskość z naturą i optymizm.
AkzoNobel stawia na pewny grunt pod nogami
Zgodnie z powyższym eksperci AkzoNobel ogłosili Kolorem Roku 2021 odcień Brave Ground – ziemisty beż. Stał się on podstawą czterech zestawów kolorystycznych na nadchodzący sezon, stwarzających bezpieczną przestrzeń do przyjmowania zmian zachodzących na świecie.
I choć AkzoNobel skupia się przede wszystkim na sektorze farb dekoracyjnych – w którym w Europie jest liderem – to specjaliści firmy silnie inspirowali się trendami widocznymi także w innych branżach. Do branż tych należą choćby elektronika konsumencka, motoryzacja, architektura, sprzęt AGD, meble i podłogi.
Clariant poprawia nastrój
Z kolei firma Clariant postawiła przede wszystkim na poprawę nastroju. Z myślą o nadchodzącym sezonie eksperci stworzyli zestaw trzynastu odcieni, które w pozytywny sposób wpływają na psychikę, a zarazem tworzą bezpieczną przestrzeń do życia.
I tak – znalazły się tu odważne połączenia, spotykane dotychczas raczej na wybiegach mody niż w wystroju wnętrz. Dla intensywnych odcieni czerwonego i żółtego harmonijne tło tworzy Kolor Roku 2021 marki Clariant – Wabi-Sabi, szary z domieszką fioletu.
Terapeutyczne kolory zostaną z nami na dłużej
Jak zauważa Sean Milmo, tworzenie palet kolorystycznych odpowiadających nastrojom konsumentów może być w następnych latach trudne. Bo nawet jeśli pandemia wygaśnie w ciągu najbliższego roku lub dwóch lat, jej skutki gospodarcze mogą być odczuwalne o wiele dłużej. Te zaś będą różnie wpływać na życie każdego z nas, zmieniając też rolę, jaką odgrywa dla nas otoczenie domowe.
Źródło: coatingsworld.com