a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweCarrefour testuje chłodne dachy

Carrefour testuje chłodne dachy

Chłodne dachy, czyli dachy pokryte farbą odbijającą promieniowanie słoneczne, to skuteczne narzędzie w walce z efektem cieplarnianym, a do tego sposób, by sporo zaoszczędzić. Przekonała się o tym sieć Carrefour, która postanowiła przetestować „chłodne powłoki” Kynar® Aquatec na jednym ze swoich hipermarketów we Włoszech.

chłodne dachy

fot. Wikimedia Commons

Kynar® Aquatec to technologia koncernu Arkema. Przetestowana przez Carrefour powłoka powstała zaś przy współpracy ze specjalizującą się w chłodnych dachach firmą Abolin. Dzięki temu, że odbija większą część promieniowania UV i podczerwonego, warstwa ta zapobiega nagrzewaniu się dachu i ogranicza tym samym wydatki na klimatyzację. Farbą pokryto ponad 15 tysięcy m² dachu marketu w Assago niedaleko Mediolanu.

Po aplikacji powłoki Carrefour rozpoczął ścisłą kontrolę zużycia energii elektrycznej w sklepie. Okazało się, że chłodne dachy pozwalają latem zaoszczędzić około 12 000 kWh na tydzień, co oznacza zużycie energii mniejsze o 20%. Potwierdza to wyniki badań przeprowadzonych wcześniej także przez Arkemę.

Tak więc stosowanie powłok Kynar® Aquatec to czysty zysk. Prócz tego farba ma kilka innych wartych wzmianki zalet. Jest wodorozcieńczalna, zaś jej produkcja nie wymaga więcej wysiłku ani pieniędzy niż produkcja zwykłej farby akrylowej. Od akryli odróżnia ją natomiast trwałość – po dziesięciu latach wciąż zachowuje współczynnik odbicia na poziomie 90%, podczas gdy farby akrylowe zmieniają kolor i w miarę upływu czasu pochłaniają (zamiast odbijać) coraz więcej promieniowania. Ostatecznie warstwa Kynar® Aquatec pozostaje praktycznie nietknięta przez prawie 20 lat użytkowania. Bardzo prosta jest również jej aplikacja – można tego dokonać przy użyciu standardowych narzędzi (natrysk, pędzel) i na dowolnym rodzaju podłoża (drewno, cement, metal, pokrycia bitumiczne).

Propagowaniem wykorzystania chłodnych dachów w Europie i na świecie zajmuje się European Cool Roofs Council, organizacja założona między innymi przez firmy Arkema i Abolin. Warto wspomnieć, że wbrew powszechnemu przekonaniu niektórych osób powłoki te wcale nie muszą być białe. Zainteresowanych tą tematyką zachęcamy do przeczytania tekstu o nieskończonych możliwościach, jakie oferują „chłodne” farby.

Źródło: Arkema