REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Boeing i NASA wypowiadają wojnę owadom

NASA nie ustaje w swoim boju z owadami rozpłaszczającymi się na powierzchni samolotów. Swoje siły połączyła ostatnio z Boeingiem, który szuka efektywnych rozwiązań w ramach programu ecoDemonstrator.

NASA Boeing

Fot. arch. Boeing

Rozpłaszczone na powierzchni karoserii owady to problem, który znają również posiadacze samochodów, ale w przypadku samolotów chodzi o coś więcej niż estetykę. Choć niewielkie, robaki oblepiające krawędź natarcia skrzydła mogą zaburzyć płynny ruch w powietrzu, zwiększyć opór i mocno wpłynąć na zużycie paliwa. Badania wykazały, że przy czystej i gładkiej powierzchni samolotu zużycie paliwa jest mniejsze nawet o 6%.

Producenci samolotów nie pozostają bierni

Producenci samolotów nie są obojętni wobec tego problemu. W ramach swojego programu ecoDemonstrator Boeing nawiązał współpracę z zespołem z NASA Langley Research Center, który owadzią kwestią zajmuje się już od kilku lat.

Dzięki połączeniu sił projekt NASA przeszedł do fazy badań terenowych – specjalne powłoki zapobiegające przylepianiu się owadów do powierzchni są już testowane na modelu Boeing ecoDemonstrator 757 na lotnisku Shreveport Regional Airport.

W poszukiwaniu lotniska

Inżynierowie NASA opracowali pięć rodzajów powłok do walki z robakami i w pierwszym etapie badań testowali je w tunelu powietrznym. W tym samym czasie NASA, Boeing, Departament Transportu oraz zespół z University of California-Davis poszukiwali już odpowiedniego lotniska do badań terenowych.

Pod uwagę brano oczywiście miejsca, które ze względu na panujące warunki – temperaturę i wilgotność – sprzyjają rozwojowi populacji owadów. Zwracano jednak także uwagę na częstotliwość burz w danym rejonie, długość pasa startowego czy możliwości lotniska w zakresie utrzymania samolotu w dobrym stanie technicznym. Ostatecznie zadecydowano, że kryteria te najlepiej spełnia lotnisko Shreveport.

Dla pożytku producentów i technologów

Testy, którym poddane zostaną powłoki, mają nie tylko wyłonić najbardziej efektywną formułę, ale również ustalić, jakie są ogólnie możliwości obniżenia zużycia paliwa przy zastosowaniu tego typu technologii. Zgodnie z zapowiedzią NASA wyniki badań – z wyjątkiem tych, które zastrzeżone są jako tajemnica firmowa Boeinga – zostaną upublicznione, aby służyć innym producentom i technologom.

Program ecoDemonstrator to kluczowy element proekologicznej strategii Boeinga, której celem jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla oraz zmniejszenie poziomu hałasu. Model ecoDemonstrator 757 odbywa loty testowe już od marca tego roku.

Źródło: NASA

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA