Axalta powraca ze swoim corocznym raportem na temat najpopularniejszych kolorów samochodów. W czołówce wciąż bez większych zmian, jednak królująca niepodzielnie od dłuższego czasu biel szybko traci na popularności na rzecz szarego. Do głosu dochodzą również odcienie spoza skali szarości.

Fot. JillWellington / pixabay.com
Na całym świecie podium najchętniej wybieranych kolorów samochodów wygląda następująco: biały (35%), czarny (19%) i szary (19%). Oznacza to jednak, że coraz bardziej na popularności zyskuje zwłaszcza ten ostatni – od ubiegłego roku zwiększył swój udział aż o 4%.
Biały ustępuje pola
Dominacja bieli na światowych drogach trwa już od dekady – kolor ten wysunął się na prowadzenie w 2011 roku. Zainteresowanie białym lakierem sięgnęło zenitu w 2017 roku (39%); od tego czasu jego udział na rynku sukcesywnie maleje. W stosunku do roku poprzedniego stracił 3%, w dużej mierze z powodu wyraźnego spadku popularności w Chinach (-7%).
Tendencję spadkową w przypadku bieli obserwuje się w przypadku praktycznie wszystkich regionów na świecie. Wyjątkiem jest np. Japonia, w której biały kolor odnotował wzrost udziału o 2% ze względu na zainteresowanie białymi lakierami z efektem perłowym. Nieznaczny wzrost popularności bieli (+1%) zaobserwowano również w Rosji.
Szaro nie tylko w Europie
W niemal wszystkich regionach rośnie natomiast popularność koloru szarego. W Europie już trzeci rok z rzędu pozostaje on najchętniej wybieranym odcieniem – w tym roku jego udział na europejskim rynku to 27%, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 2%.

Fot. arch. Axalta Coating Systems
Udział szarego zdecydowanie rośnie również w Azji – w Chinach w stosunku do roku poprzedniego jego popularność wzrosła aż o 8%, w Japonii zaś o 6%. O 5% wzrosło zainteresowanie szarościami w Afryce, zaś w Ameryce Północnej – o 2%, dzięki czemu szary przesunął się na drugie miejsce wśród najpopularniejszych samochodowych odcieni (po bieli).
Poza skalą szarości
Stosunkowo stabilna pozostaje natomiast pozycja koloru czarnego (19% na świecie) i srebrnego (9%). Srebrny cieszy się szczególnie dużym wzięciem w Ameryce Południowej (drugie miejsce – 23%), zaś czarny – w Europie (trzecie miejsce – 22%, a jego udział rośnie, zwłaszcza w sektorze aut luksusowych).
Odcieniem wartym wzmianki jest również niebieski, który w stosunku do ubiegłego roku na całym świecie zyskał na popularności o 1%. W Europie jego udział wynosi obecnie aż 11% (wzrost o 1%). Zainteresowanie niebieskim rośnie również w Rosji (+3% w stosunku do roku 2020) oraz w Afryce (również +3%). W Ameryce Północnej stosunkowo dużym wzięciem cieszy się kolor czerwony (8%), a w Rosji – brązowy/beżowy (11%).
Najnowszy, 69. Global Automotive Color Popularity Report w formie PDF pobrać można ze strony Axalty.
Źródło: Axalta Coating Systems