Axalta powraca ze swoim corocznym raportem na temat najpopularniejszych kolorów samochodów. W czołówce wciąż bez większych zmian, jednak królująca niepodzielnie od dłuższego czasu biel szybko traci na popularności na rzecz szarego. Do głosu dochodzą również odcienie spoza skali szarości.
Na całym świecie podium najchętniej wybieranych kolorów samochodów wygląda następująco: biały (35%), czarny (19%) i szary (19%). Oznacza to jednak, że coraz bardziej na popularności zyskuje zwłaszcza ten ostatni – od ubiegłego roku zwiększył swój udział aż o 4%.
Biały ustępuje pola
Dominacja bieli na światowych drogach trwa już od dekady – kolor ten wysunął się na prowadzenie w 2011 roku. Zainteresowanie białym lakierem sięgnęło zenitu w 2017 roku (39%); od tego czasu jego udział na rynku sukcesywnie maleje. W stosunku do roku poprzedniego stracił 3%, w dużej mierze z powodu wyraźnego spadku popularności w Chinach (-7%).
Tendencję spadkową w przypadku bieli obserwuje się w przypadku praktycznie wszystkich regionów na świecie. Wyjątkiem jest np. Japonia, w której biały kolor odnotował wzrost udziału o 2% ze względu na zainteresowanie białymi lakierami z efektem perłowym. Nieznaczny wzrost popularności bieli (+1%) zaobserwowano również w Rosji.
Szaro nie tylko w Europie
W niemal wszystkich regionach rośnie natomiast popularność koloru szarego. W Europie już trzeci rok z rzędu pozostaje on najchętniej wybieranym odcieniem – w tym roku jego udział na europejskim rynku to 27%, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 2%.
Udział szarego zdecydowanie rośnie również w Azji – w Chinach w stosunku do roku poprzedniego jego popularność wzrosła aż o 8%, w Japonii zaś o 6%. O 5% wzrosło zainteresowanie szarościami w Afryce, zaś w Ameryce Północnej – o 2%, dzięki czemu szary przesunął się na drugie miejsce wśród najpopularniejszych samochodowych odcieni (po bieli).
Poza skalą szarości
Stosunkowo stabilna pozostaje natomiast pozycja koloru czarnego (19% na świecie) i srebrnego (9%). Srebrny cieszy się szczególnie dużym wzięciem w Ameryce Południowej (drugie miejsce – 23%), zaś czarny – w Europie (trzecie miejsce – 22%, a jego udział rośnie, zwłaszcza w sektorze aut luksusowych).
Odcieniem wartym wzmianki jest również niebieski, który w stosunku do ubiegłego roku na całym świecie zyskał na popularności o 1%. W Europie jego udział wynosi obecnie aż 11% (wzrost o 1%). Zainteresowanie niebieskim rośnie również w Rosji (+3% w stosunku do roku 2020) oraz w Afryce (również +3%). W Ameryce Północnej stosunkowo dużym wzięciem cieszy się kolor czerwony (8%), a w Rosji – brązowy/beżowy (11%).
Najnowszy, 69. Global Automotive Color Popularity Report w formie PDF pobrać można ze strony Axalty.
Źródło: Axalta Coating Systems