a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłowedo tworzyw sztucznychBayer – szybkie sieciowanie na częściach samochodowych

Bayer – szybkie sieciowanie na częściach samochodowych

Firma Bayer MaterialScience opracowała nową technologię powlekania części samochodowych z tworzywa sztucznego. Ponieważ sieciowanie odbywa się w stosunkowo niskiej temperaturze 80°C, technika ta może się stać uniwersalną metodą nanoszenia powłok na elementy z różnych materiałów (tworzywa sztuczne, kompozyt czy metal).

Bayer

Fot. syndrom / Foter.com / CC BY-NC

Producentom aut zależy na atrakcyjnym i możliwie jednolitym wyglądzie produkowanych samochodów. Łatwym sposobem na osiągnięcie takiego efektu byłoby powlekanie wszystkich jego części zewnętrznych – zarówno karoserii, jak i elementów z tworzyw sztucznych typu zderzaki, uchwyty na lusterka czy spojlery – tą samą metodą. Dotychczas nie było to możliwe, ponieważ sieciowanie lakierów na blachach karoseryjnych odbywało się w wysokich temperaturach, na jakie tworzywa sztuczne nie są odporne.

Bayer znalazł rozwiązanie – opracował metodę uniwersalną nanoszenia i utwardzania powłok, która przebiega w niskich temperaturach (80°C), jest więc dopuszczalna także dla tworzyw sztucznych. Jest to również metoda stosunkowo szybka, dzięki czemu produkcja aut przebiega sprawniej.

Albo szybkość, albo estetyka

Przy użyciu konwencjonalnych technik schnięcie i utwardzanie powłok na częściach samochodowych z tworzyw sztucznych trwa kilka dni. Można ten proces przyspieszyć, stosując odpowiednie katalizatory, ale w takim wypadku sieciowanie rozpoczyna się natychmiast po naniesieniu lakieru i nie ma on czasu, aby swobodnie rozpłynąć się na powierzchni, tworząc jednolitą powłokę. W efekcie powstaje nieestetyczna, nierówna warstwa.

Do niedawna wydawało się, że nie ma innego wyjścia niż poświęcić albo czas, albo estetykę. Technologia opracowana przez Bayer MaterialScience rozwiązuje ten problem. Jej podstawą jest specjalny utwardzacz, który pozwala oddzielić fazę formowania powłoki od fazy jej sieciowania. Gdy już lakier rozpłynie się na powierzchni, wystarczy zwiększyć temperaturę – za sprawą odpowiedniego katalizatora utwardzacz zostaje aktywowany i rozpoczyna się sieciowanie.

Efektywna i przyjazna środowisku

Metoda ta jest o 30% szybsza niż technologie stosowane obecnie, ponadto zużywa o 15% mniej energii i pozwala zredukować emisję CO2 o 10%. Ważnym obszarem jej zastosowań mogą się okazać samochody o konstrukcji lekkiej.

Do użycia technologia ma być wprowadzona już w pierwszym kwartale 2015. Być może w przyszłości uda się ją dodatkowo zmodyfikować, aby była jeszcze bardziej ekologiczna – na przykład do podgrzewania powłoki wykorzystując ciepło z innych procesów produkcyjnych. Ponieważ wymagana temperatura jest niewielka, jest to jak najbardziej możliwe.

Źródło: Bayer MaterialScience