REKLAMA
Get Adobe Flash player

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Wieża Eiffla a antykorozja

W tym roku mija 125 lat, od kiedy w Paryżu zakończono budowę Wieży Eiffla. Jak to możliwe, że w ciągu tylu lat tego stalowego kolosa nie zżarła jeszcze rdza? Sekretem są oczywiście farby.

wieża Eiffla antykorozja

Wieża Eiffla to ogromna stalowa konstrukcja, którą spaja 2,5 miliona nitów. Fot. Patrick Verdier (Wikimedia Commons)

Kolory Wieży Eiffla na przestrzeni lat. Fot. Muesse (Wikimedia Commons)

Zacznijmy od garści faktów. Wieża Eiffla została zbudowana 125 lat temu z okazji Wystawy Światowej w Paryżu i w momencie jej powstania była najwyższą wieżą na świecie. Tworzy ją 7300 ton metalu strukturalnego i 18 tysięcy metalowych części, a całą konstrukcję spaja w sumie 2,5 miliona nitów. Całość tworzy powierzchnię 220 000 m².

I taka właśnie powierzchnia musi być co siedem lat pokryta na nowo warstwą farby antykorozyjnej. Kute żelazo może bowiem przetrwać setki lat, ale tylko pod warunkiem, że będzie regularnie zabezpieczane przed korozją. Każda renowacja trwa półtora roku i pochłania 60 ton farby w trzech różnych odcieniach (najciemniejszy nanosi się u podstawy wieży, jaśniejszy – w części środkowej, zaś najjaśniejszy – na szczycie), 1500 pędzli i 5000 tarcz szlifierskich. Farba jest przy tym nanoszona w tradycyjny sposób, stosowany jeszcze za czasów Gustave’a Eiffla – wyłącznie przy pomocy pędzla (pistolety natryskowe nie są dopuszczalne!), przez co praca jest niebezpieczna.

Budżet całego przedsięwzięcia to około 4 miliony euro.

Pięć lat temu – farby Jotun

Przejdźmy jednak do samych farb. Przy tak ważnej operacji nie może być mowy o przypadkowych produktach – wybierane są tylko te najlepsze. Podczas ostatnich prac renowacyjnych na przełomie roku 2009 i 2010 zaszczyt ten przypadł farbom Jotun. Po przygotowaniu podłoża (zdrapywanie rdzy, piaskowanie, szlifowanie) zastosowano farby Mammut RQ na bazie żywicy poliuretanowo-alkidowej. Ten składający się z dwóch warstw system uznano za najlepsze zabezpieczenie przed korozją.

Przyszłość należy do galwanizacji?

W każdej renowacji Wieży bierze udział 25 malarzy, którzy pracują nieprzerwanie przez 18 miesięcy. Fot. Alexander Hoernigk (Wikimedia Commons)

Nie sposób jednak zaprzeczyć, że koszt tak przeprowadzonej renowacji jest ogromny, podobnie jak niebezpieczeństwo, na które narażeni są malarze. Dlatego też pojawiły się propozycje, by przy kolejnych renowacjach wieży zastosować inny system: galwanizacja, a dopiero potem farba. Tego typu zabezpieczenie antykorozyjne jest bardziej niezawodne, ponieważ nawet w przypadku uszkodzenia warstwy farby metal nie jest narażony. Dzięki temu konstrukcja mogłaby być odmalowywana rzadziej, co oznaczałoby mniejsze ryzyko wypadku i dużo niższe wydatki.

Czy wieża Eiffla pójdzie z duchem czasu? Czy pozostanie jednak przy tradycyjnym, znanym jeszcze Eifflowi pędzlu? Tego dowiemy się za kilka lat.

Opracowano na podstawie: Corrosion Doctors, coatingsworld.com

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie »

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 4
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA