Tej jesieni opublikowana zostanie nowa edycja Dangerous Goods Regulations, dokumentu regulującego przepisy IATA dotyczące transportu lotniczego niebezpiecznych substancji, do których zaliczane są również niektóre farby. Przepisy te obowiązywać będą we wszystkich krajach należących do IATA, w tym również w Polsce.
IATA i ICAO
Transport lotniczy substancji niebezpiecznych regulowany jest przez przepisy dwóch międzynarodowych organizacji.
Pierwsza z nich to Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization, w skrócie ICAO), a publikowany przez nią dokument nosi nazwę Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air i jest oznaczany w skrócie ICAO TI. Obowiązuje on wszystkie kraje należące do ONZ.
Druga organizacja to Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Transportu Lotniczego (International Air Transport Association, w skrócie IATA), formułujące swe przepisy w piśmie Dangerous Goods Regulations (w skrócie IATA DGR).
Kogo to dotyczy?
Członkami ICAO jest 191 krajów (wśród nich Polska), natomiast IATA skupia 240 linii lotniczych, które stanowią w sumie 84% całego ruchu lotniczego na świecie. Do członków tej organizacji należą także Polskie Linie Lotnicze LOT.
Nowe, prostsze przepisy
Przepisy dotyczące transportu lotniczego substancji niebezpiecznych są aktualizowane co roku. Wkrótce opublikowana zostanie 56. edycja dokumentu Dangerous Goods Regulations, a w niej, zgodnie z zapowiedzią – nowe przepisy dotyczące przewozu powłok ochronnych, farb i tuszów. Towary należące do tej grupy zostaną objęte nowymi zasadami (A192), które zgodnie z zapewnieniami ułatwią życie przewoźnikom – zmniejszą się wymogi biurokratyczne i liczba niezbędnych dokumentów. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015.
Źródła: kgrochowska.sd.prz.edu.pl, pcimag.com