Przemysł morski i stoczniowy jest obecnie pod presją. Nowe normy i rozporządzenia narzucają mu wykorzystanie przyjaznych środowisku rozwiązań, zmniejszających zużycie paliwa. W spełnieniu tych wymogów pomaga operatorom statków nowe narzędzie cyfrowe Hempel – System for Hull and Propeller Efficiency. W skrócie SHAPE.
System SHAPE umożliwia specjalistyczną analizę wszystkich czynników, wpływających na wydajność statków i na zużycie paliwa. Chodzi m.in. o biofouling i uszkodzenia mechaniczne, które mogą zwiększyć wymaganą moc silnika nawet o 20%, ale również o suche dokowanie, procedurę konserwacji kadłuba oraz budowę i konserwację śruby. Kierując się wynikami analizy SHAPE oraz korzystając z farb Hempel operatorzy statków mogą znacznie ograniczyć zużycie paliwa.
Jak mówi Andreas Glud, manager oddziału Marine, Dry Dock, Hempel zaczął się skupiać na kwestii zużycia paliwa dekadę temu, kiedy to zaoferował operatorom okrętów pierwsze w branży gwarancje dotyczące niższego zużycia paliwa. System SHAPE to kolejny, najnowszy krok na tej drodze, umożliwiający analizę wydajności statku niezależnie od jego typu, czasu eksploatacji, rozmiarów oraz sposobu działania. To coś więcej niż zwykły monitoring, zapewnia Glud – to inteligentne zarządzanie zużyciem paliwa.
System SHAPE oparty jest na nowej normie ISO 19030, dotyczącej metodologii badania właściwości kadłuba i śruby oraz związanej z tym wydajności statków. Obecnie tylko 15% statków może spełniać wymogi restrykcyjnej drugiej części tej normy. SHAPE pomaga to zmienić.
Źródło: Hempel