Choć przychody konsumentów rosną, wysokie stopy procentowe sprawiają, że nie są oni tak skłonni do zakupów, jak można by się spodziewać. W trakcie wiosennego spotkania TRENDFiK ekspert Ignacy Morawski opowiedział o obecnych warunkach panujących na rynku, które wpłynąć mogą również na branżę farb.
10 kwietnia odbyło się kolejne już spotkanie on-line z cyklu TRENDFiK, organizowane przez Polski Związek Producentów Farb i Klejów. Poświęcone było ono obecnym warunkom panującym na rynku. Na koniec w ramach „Kwadransu na kawę z NEWSFiK” przybliżono najnowsze działania PZPFiK.
Mniej na remonty, więcej na podróże
Prezentację dotyczącą obecnych warunków makroekonomicznych wygłosił jak zwykle ekspert Pulsu Biznesu, Ignacy Morawski. Według danych obserwujemy obecnie w Europie ustępowanie kryzysu energetycznego. Ponadto poziom PKB w Polsce również wskazuje na to, że nasz rynek wychodzi z kryzysowej sytuacji, w jakiej znajdował się do tej pory (w odróżnieniu chociażby od Niemiec, gdzie wciąż utrzymuje się stagnacja).
Na decyzje klientów silnie wpływają jednak wysokie stopy procentowe. Choć przychody rosną – w Polsce obserwuje się obecnie wzrost płac na poziomie 12%, a także wzrost transferów fiskalnych (800+) – klienci są mniej skłonni do zakupów i więcej oszczędzają.
Co ciekawe, nie dotyczy to usług, zwłaszcza rekreacyjnych – przykładowo portal e-bilet w ciągu roku odnotował wzrost sprzedaży o 60%. Wszystko wskazuje więc na to, że po okresie pandemicznym konsumenci są mniej chętni do remontów, za to z większym entuzjazmem wrócili do podróżowania.
Jeśli chodzi o poszczególne segmenty przemysłu, produkcja w branży automotive i chemicznej rośnie. Z kryzysu wychodzą również sektory energochłonne. Spadła natomiast produkcja w budownictwie; w związku z nadchodzącym wzrostem finansowania unijnego spodziewane jest jednak w najbliższym czasie ożywienie branży wykończeniowej.
Co nowego w Związku?
Po prezentacji Ignacego Morawskiego przyszedł czas na „Kwadrans na kawę z NEWSFiK”, w trakcie którego uczestnicy spotkania mogli zapoznać się z najnowszymi działaniami Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów. Dyrektor zarządzający PZPFiK Bartłomiej Ślązak opowiedział o działaniach komunikacyjnych i promocyjnych Związku, przybliżył największe obecnie wyzwania w tym zakresie (m.in. negatywne reakcje na informacje dotyczące Zielonego Ładu) oraz przedstawił Liliannę Brzoskowską, która pełnić będzie w PZPFiK funkcję kierowniczki ds. legislacji chemicznej.