Pierwszy Boeing 777 z innowacyjną technologią powłokową wzorowaną na skórze rekina rozpoczął rejsy pasażerskie. Technologia zapewnia mniejszy opór powietrza w trakcie lotu, a tym samym niższe zużycie paliwa.

Mowa o technologii AeroSHARK opracowanej wspólnie przez Lufthansa Technik oraz BASF. Pierwszym wykorzystującym ją samolotem, który wzbił się w przestworza z pasażerami, jest Boeing 777-300ER linii lotniczych Swiss.
Testy wypadły dobrze
Kadłub i gondole silnika samolotu zostały pokryte 950 m2 filmów z tzw. ribletami, które imitują powierzchnię skóry rekina. Pozwala to zmniejszyć opory powietrza oraz ograniczyć zużycie paliwa, a tym samym – emisję dwutlenku węgla. Szacuje się, że dla samolotu Boeing 777-300ER linii Swiss dzięki nowej technologii uda się zaoszczędzić ok. 400 tonów nafty rocznie oraz zmniejszyć emisję o 1200 ton dwutlenku węgla.
Proces aplikacji technologii na samolocie rozpoczęto pod koniec sierpnia, zaś 8 i 9 września wykonano kilka testowych lotów. Miały one potwierdzić, że modyfikacja nie ma wpływu na bezpieczeństwo operacyjne i sterowanie. W związku z zadowalającymi wynikami testów technologia AeroSHARK zastosowana zostanie na większej liczbie Boeingów.
O 25 000 ton mniejszy ślad węglowy
Linie Swiss oraz Lufthansa Cargo zapowiedziały już, że w planach mają pokrycie innowacyjnymi filmami wszystkich swoich Boeingów 777-300ER oraz 777F. Staną się tym samym pierwszymi pasażerskimi i dostawczymi liniami z całą subflotą samolotów zabezpieczonych AeroSHARK. Dla Grupy Lufthansa oznaczać to będzie redukcję śladu węglowego o ponad 25 000 ton rocznie.
Źródło: BASF