a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweSieciowanie radiacyjne na metalach

Sieciowanie radiacyjne na metalach

Mimo że sieciowanie radiacyjne jest znane i stosowane w przemyśle od około czterdziestu lat, w przypadku farb na metale wciąż stanowi swego rodzaju nowinkę. Niesłusznie – również i w tego typu zastosowaniach może sprawdzić się doskonale, pozwalając szybko, tanio i bez narażenia zdrowia uzyskać trwałą i wytrzymałą powłokę.

fot. Nostal6ie (stockfreeimages.com)

O samym procesie sieciowania UV/EB oraz zaletach tej technologii pisaliśmy w tekście Sieciowanie radiacyjne – ultrafiolet i elektrony. Obecnie ta technika utwardzania stanowi dużą szansę dla gałęzi przemysłu, w których jeszcze się na dobre nie zadomowiła. Są to gałęzie związane z produkcją elementów metalowych wymagających odpowiedniego systemu lakierniczego – m.in. przemysł samochodowy, ochronny, konstrukcyjny i elektroniczny.

W przemyśle samochodowym powłoki sieciowane z udziałem promieniowania UV można stosować na reflektorach, konstrukcjach siedzeń, wycieraczkach, pompach silnikowych i osiach pojazdów. W sektorze ochronnym i konstrukcyjnym – na rurach, w roli podkładu lub warstwy zewnętrznej. Możliwości stwarza też przemysł coil coating, związany z produkcją zwojnic wykorzystywanych później jako elementy budowy na przykład sprzętów gospodarstwa domowego. W elektronice natomiast sieciowanie UV/EB może być użyte przy pokrywaniu obudowy telefonów komórkowych. Pole do popisu jest więc szerokie.

Technologia utwardzania z użyciem światła lub wiązki elektronów pozwala uzyskać trwałe powłoki o lepszych własnościach powierzchniowych niż w przypadku tradycyjnych farb rozpuszczalnikowych. Jest przyjazna środowisku, nie powoduje emisji LZO, nie wymaga dużego wydatku energii i nie wiąże się z powstaniem dużej ilości odpadów, które to cechy czynią ją wyjątkowo przydatną przy produkcji przemysłowej. Ogólnie więc może znacznie usprawnić proces produkcyjny i uczynić go bardziej opłacalnym.

Na podstawie: www.radtech-europe.com