W szwedzkiej wiosce Sätaröd działa rodzinna firma Moses Bil & Lack, założona na początku lat 90. przez Mose Freyera. Od ponad 6 lat jest ona oficjalnym dostawcą marki najszybszych samochodów świata, Koenigsegg. W procesie lakierowania wykorzystuje produkty Standox.
Jako lakiernik-samouk Mose Freyer zaczynał w latach 70. W 1991 założył swój własny warsztat, a dziś prowadzi 50-osobową firmę, która w zakładzie o powierzchni 5000 m² zajmuje się lakierowaniem samochodów najbardziej ekskluzywnych marek. Jak podkreśla jednak Mose, to wciąż przede wszystkim przedsiębiorstwo rodzinne, w którego prowadzeniu pomagają mu żona, córka i syn.
Od ponad 6 lat Moses Bil & Lack jest dostawcą marki Koenigsegg. Firma zainwestowała w oddzielną linię lakierniczą specjalnie na jej samochody. Jak podkreśla Mose, praca nad tymi szybkimi autami jest bardzo trudna i wymaga ścisłej współpracy z lakiernikami, wiedzy i doświadczenia. Już na pierwszym etapie, dopasowania koloru, zdarzają się niespodzianki:
„Możemy zostać poproszeni o dopasowanie koloru do istniejącego przedmiotu – klienci pytali już o dopasowanie nadwozia do lakieru do paznokci, a nawet chińskiego pasma górskiego w regionie, w którym się wychowali. Klienci Koenigsegga często biorą aktywny udział w określaniu parametrów swojego samochodu i przykładają dużą uwagę do detali, dlatego ustalenie idealnego odcienia jest niezwykle ważne”.
Lina, córka Freyera, korzysta przy tym z bazy 8000 kolorów w programie Color Box Standox. Gdy już odcień zostanie dobrany, czas na dokładne oczyszczenie powierzchni nadwozia z resztek żywicy epoksydowej oraz pokrycie wieloma warstwami lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra. Następnie naniesiony zostaje lakier bazowy Standoblue, odpowiadający za kolor pojazdu. W kolejnym etapie powłoka jest bardzo dokładnie sprawdzana, i dopiero kiedy efekt tej inspekcji jest zadowalający, dokonuje się aplikacji lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra Clearcoat, nadającego połysk. Na koniec – dokładne szlifowanie i polerowanie. Cały proces zajmuje nawet do 1200 godzin. Pokryte lakierem nadwozie odsyłane jest do zakładu Koenigsegga, gdzie odbywa się ostateczny montaż auta, po czym może być ono odesłane do klienta.
Cały proces Mose Freyer porównuje z pracą nad dziełem sztuki. Oczywistym jest, że potrzebne są przy tym produkty najlepszej jakości, i dlatego od 30 lat Freyer korzysta z lakierów Standox. Jego zdaniem wyróżnia je bardzo wysoka jakość, łatwość stosowania oraz trwałość. Więcej na temat firmy Moses Bil & Lack, jej współpracy z marką Standox oraz samych produktów marki – na stronie producenta.
Źródło: Standox