12 marca w Oslo Jotun zaprezentował Hull Skating Solutions (HSS) – nowoczesny system czyszczenia i monitorowania stanu kadłubów statków pod kątem porastania. Jak zapewnia producent, nowa technologia rozwiązuje problem porastania raz na zawsze.
Eksperci marki Jotun zapewniają, że to pierwsze tego typu rozwiązanie w branży morskiej. HSS oferuje aktywne monitorowanie stanu kadłuba dostosowane do konkretnego statku na podstawie algorytmu i big data. Dzięki temu można już na wstępie dokładnie przewidzieć sposób porastania kadłuba oraz harmonogram czyszczenia.
40 mln ton CO2 mniej rocznie
Kluczowym elementem systemu HSS jest Jotun HullSkater – pierwszy robot, który został zaprojektowany do aktywnego czyszczenia kadłuba. Wykrywa on bakterie i biofilm na najwcześniejszym etapie, zanim na powierzchni pojawią się organizmy widoczne gołym okiem, co ogranicza koszty ich późniejszego usuwania z użyciem szkodliwych dla środowiska środków. Specjalnie zaprojektowana zmotoryzowana szczotka usuwa z powierzchni zanieczyszczenia, nie uszkadzając powłoki malarskiej. Pojazd może być sterowany zdalnie w każdym miejscu świata z zasięgiem 4G.
W połączeniu z rozwiązaniem przeciwporostowym SeaQuantum Skate oraz zestawem narzędzi HSS pomoże operatorom walczyć z porastaniem już na wczesnym jego etapie, a co za tym idzie – ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Eksperci szacują, że gdyby wszystkie statki operujące w trudnych warunkach skorzystały z HSS, pozwoliłoby to ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 40 mln ton rocznie.
Nie walczyć, a zapobiegać
Porastanie to poważny problem branży morskiej – zwiększając opór statku w wodzie, powoduje ono również wyższe zużycie paliwa oraz przenoszenie na duże odległości inwazyjnych gatunków morskich. Dlatego technolodzy od wielu lat poszukują skutecznych sposobów walki z nim. Jak komentuje Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Jotun:
Punktem wyjścia w pracach HSS było dla nas stworzenie technologii, która ostatecznie rozwiąże problem porastania. Takiej, które nie będzie jedynie z nim walczyć, ale zapobiegać mu.
Jak podkreśla również Oftedahl, ze względu na wagę problemu wybór odpowiedniego systemu monitorowania i czyszczenia kadłuba statku to nie tylko kwestia operacyjna, ale decyzja kluczowa z punktu widzenia całego biznesu. Obecnie Jotun rekrutuje operatorów statków, którzy jako pierwsi skorzystają z nowej technologii.
Źródło: Jotun