a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbJak malowaćPoprawne maskowanie przed lakierowaniem

Poprawne maskowanie przed lakierowaniem

Ten wydawałoby się najnudniejszy etap procesu naprawy ma olbrzymie znaczenie dla efektu końcowego. Mowa oczywiście o poprawnym maskowaniu powierzchni naprawianego pojazdu. Wielu lakierników podziela pogląd, iż maskowanie jest jedną z najbardziej pracochłonnych części procesu naprawy. W dodatku jest dość niewdzięczne, ponieważ na dobrą sprawę dopiero po jego usunięciu można stwierdzić, czy zostało poprawnie wykonane.

Wszystko to zniechęca do poświęcania czasu na dokładne maskowanie karoserii naprawianych aut, a codzienna presja lub zwyczajnie rutyna są powodami, dla których często nie przykłada się do maskowania należytej uwagi. Doradcy Techniczni Spies Hecker podkreślają jednak, że odpowiednie maskowanie jest równie istotnym krokiem w procesie naprawy, jak wszystkie pozostałe.

Czas to pieniądz.
Warto mieć świadomość, że poświęcenie nieco więcej czasu na gruntowne maskowanie skraca w ostatecznym rozrachunku całkowity jego czas – w myśl zasady raz, a dobrze. Innymi słowy, optymalizacja procesu oznacza w skrócie wyeliminowanie zbędnego powtarzania tych samych czynności, spowodowanych m.in. potrzebą poprawienia w trakcie procesu naprawy słabo przylegającej folii. A nie zapominajmy, że czas to pieniądz.

Dobra folia.
Cenny czas pracy można zaoszczędzić również za sprawą stosowania odpowiedniej folii. Odpowiednia folia to taka, która:

  1. Dobrze przylega do powierzchni pojazdu.
  2. Ma właściwości antystatyczne, dzięki którym  kurz i inne zanieczyszczenia do niej nie przylegają.
  3. Dobrze się tnie.
  4. Jest łatwa w nanoszeniu.
  5. Jest w rolkach, na stojakach, dzięki czemu jest wygodna i szybka w użyciu.

Dobra taśma.
Użycie dobrej taśmy zdecydowanie ułatwa pracę lakiernika, wpływając w takim samym stopniu, jak dobra folia na poprawność i optymalizację czasu procesu naprawy. Dobra taśma to taka, która przede wszystkim:

  1. Jest wodoodporna.
  2. Może być stosowana nie tracąc swoich właściwości w temperaturze 60-70°C.
  3. Dobrze się trzyma i nie odkleja podczas całego procesu naprawy.

Wykończenie ma znaczenie.
Nie należy zapominać o poprawnym wykonaniu etapu końcowego, czyli usunięcia maskowania. Tutaj również należy wziąć pod uwagę kilka ważnych zaleceń.

Przede wszystkim nie należy odklejać taśmy za szybko, zaraz po zakończeniu procesu lakierowania.

Taśma najlepiej odchodzi z lakierowanej powierzchni pod kątem 90° pionowo do powierzchni nielakierowanej.

Istotny wpływ na łatwość odklejania taśmy ma niewątpliwie temperatura. Im cieplej, tym środek klejący jest bardziej elastyczny i łatwiej odchodzi z powierzchni karoserii.

 

Tekst i ilustracje: Spies Hecker