REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Pęknięcia w powłoce – nie takie złe, jak je malują

Szwedzcy naukowcy odkryli, że pęknięcia mogą być pożyteczne – przynajmniej w przypadku powłok na turbiny gazowe. Jeśli pozostają pod ścisłą kontrolą, mogą poprawić właściwości izolacyjne i trwałość powłoki.

pęknięcia

Fot. Dietmar Down Under / Foter.com / CC-BY

Badacze z University West (Högskolan Väst) w szwedzkim Trollhättan zajęli się problemem szczelin i porów w powłokach na turbiny gazowe, stosowane do produkcji energii elektrycznej oraz w silnikach samolotów. Powłoki tego typu zbudowane są z dwóch warstw – metalicznej, chroniącej przed korozją, oraz ceramicznej gwarantującej odpowiednią izolację cieplną – i posiadają z reguły złożoną strukturę bogatą w pory i pęknięcia różnej wielkości.

Pory i pęknięcia pod lupą

Naukowcy postanowili sprawdzić, czy wspomniane pory i szczeliny mają wpływ na właściwości użytkowe powłoki. Przy pomocy symulacji komputerowej sprawdzali oni związek między kształtem, liczbą i rozmiarem pęknięć a zdolnościami izolacyjnymi powłoki; wyniki potwierdzili później eksperymentalnie.

Badania wykazały, że związek jest, i że przy pomocy odpowiednio rozmieszczonych szczelin możemy z powodzeniem sterować właściwościami powłoki. Ponadto duże pory, połączone w odpowiedni sposób z pęknięciami, mogą nie tylko poprawić izolację, ale i nadać powłoce większą trwałość.

Powłoka idealna

Ten sam zespół badawczy zajmował się też problemem oksydacji i jej wpływu na poszczególne warstwy i ich styk. Wykorzystując całą tę zgromadzoną wiedzę naukowcy byli w stanie zaprojektować powłokę o optymalnych właściwościach izolacyjnych i trwałości.

Badania były prowadzone we współpracy z producentem samolotów GKN Aerospace oraz wytwórcą turbin gazowych Siemens Industrial Turbomachinery. Obydwie firmy wyraziły już chęć wykorzystania nowego typu powłok.

Źródło: paintsquare.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA