Portal Coatings World porozmawiał z producentami lakierów samochodowych o obecnej sytuacji na rynku i tym, jak radzą sobie z pandemią. Większość z nich nie kryje, że nie jest dobrze, są jednak i tacy, którzy w obecnej sytuacji dostrzegają nowe możliwości.
W rozmowie z Coatings World przedstawiciele AkzoNobel, BASF i PPG potwierdzają, że rok był wyjątkowo trudny i wymagał skorygowania celów finansowych. Wymusił także udoskonalenie narzędzi cyfrowych, tak potrzebnych w czasach społecznego dystansu.
Dwucyfrowe spadki
Wiosną producentom lakierów samochodowych trudno było uniknąć dwucyfrowych spadków. Jak mówi Ed Hilborne, globalny manager segmentu Vehicle Refinishes w AkzoNobel:
Dostrzegaliśmy, że sytuacja poprawia się w drugim kwartale roku, ale nasz przychód ze sprzedaży w czerwcu był o prawie 5% niższy niż w tym samym miesiącu w 2019. W maju ten spadek wyniósł ok. 20%, a w kwietniu, gdy trudności były największe – prawie 30%.
Dodaje również, że w poszczególnych regionach sytuacja rozwinęła się różnie. W Europie rekompensatą strat był bardzo wyraźny skok sprzedaży farb dekoracyjnych. W Chinach w drugim kwartale roku sytuacja wróciła już niemal do normy, ale w pozostałych częściach świata skutki lockdownu wciąż były odczuwalne.
Nowe narzędzia cyfrowe
W ramach radzenia sobie z trudną pandemiczną sytuacją, AkzoNobel opracował nowe narzędzia cyfrowe, wspierające klientów w warunkach społecznego dystansu. Podobną strategię wybrał BASF. Jak mówi Joel Johnson, wiceprezes BASF Automotive Refinish Coatings:
To był trudny czas dla nas wszystkich. Musieliśmy znaleźć alternatywne sposoby realizacji różnych działań – na przykład przerzucić się z kontaktów face-to-face na komunikację wirtualną, nie narażając na straty naszych klientów. Przykładem mogą być szkolenia. Naszym celem było zapewnienie klientom szkoleń niezbędnych do uzyskania potrzebnych certyfikatów, na pierwszym miejscu stawiając zdrowie i bezpieczeństwo.
W ramach powyższej strategii BASF zaproponował klientom proste rozwiązania zdalne: wirtualny kurs na platformie eLearning BASF, egzamin na tej samej platformie, zdalną ocenę ekspertów technicznych i przyznawanie certyfikatów.
Blisko, choć daleko
Nie wszyscy w pandemii dostrzegają jedynie trudności. Tom Maziarz, wiceprezes oddziału Automotive Refinish Americas PPG, przyznaje, że sprzedaż lakierów samochodowych w pandemicznym okresie mocno spadła, ale dodaje też:
Choć pandemia postawiła przed nami niecodzienne wyzwania, stworzyła też pewne szanse. Nasz zespół PPG dostrzegł w tym możliwość współpracy z klientami w nowy, innowacyjny sposób, przynoszący korzyści obu stronom. To była świetna okazja, by zbudować jeszcze silniejsze relacje z klientami i jeszcze uważniej wsłuchiwać się w ich potrzeby.
Jako przykład wymienia m.in. pomoc warsztatom lakierniczym – szkolenia, które pomogą im zwiększyć efektywność operacyjną i odbić się po kryzysowym okresie.
Wciąż nie jest dobrze
Choć pandemia trwa, aktywność w zakresie podróży powoli rośnie. Producenci nie popadają jednak w nadmierny optymizm. Jak mówi Johnson:
W przypadku branży napraw lakierniczych rynek powoli dochodzi do siebie, ale wciąż nie wiadomo, jak wiele czasu minie, nim wróci do liczb sprzed pandemii. Ruch w miastach jest wciąż wyraźnie niższy, a liczba stłuczek spada, co sprawia, że i warsztaty lakiernicze mają mniej pracy.
Źródło: coatingsworld.com