a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweNiebieski w natarciu – BASF o kolorach aut w 2021

Niebieski w natarciu – BASF o kolorach aut w 2021

BASF opublikował swój raport dotyczący najpopularniejszych kolorów samochodów w 2021 roku. Wynika z niego przede wszystkim, że w niemal wszystkich częściach świata rośnie zainteresowanie różnymi odcieniami niebieskiego.

BASF kolory samochodów 2021

Fot. shanequreshi / pixabay.com

W roku 2021 branża samochodowa musiała się zmierzyć z wyzwaniami, przed jakimi nie stała nigdy wcześniej. Liczba samochodów produkowanych w zakładach na całym świecie w roku 2020 i 2021 znacząco spadła. Nie pozostało to bez wpływu na popularność poszczególnych odcieni lakierów. Oto najważniejsze punkty raportu BASF.

Odcienie chromatyczne walczą o przestrzeń

Eksperci BASF są zgodni z autorami raportu Axalta Coating Systems – w czołówce najpopularniejszych kolorów pozostają odcienie achromatyczne, czyli biały, czarny, szary i srebrny. Zdaniem zespołu BASF to zasługa ich klasycznego, ponadczasowego piękna oraz skojarzeń zarówno z naturą, jak i nowymi technologiami.

Inne odcienie jednak szybko zdobywają dla siebie przestrzeń. Do hitów należy obecnie niebieski (którego rosnącą popularność sygnalizował już zeszłoroczny raport BASF). Odnotowuje się też coraz większe zainteresowanie czerwienią. Na dalszych pozycjach w zestawieniach pojawiają się również beż i zielony.

EMEA: 180 odcieni niebieskiego

Na drogach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce robi się kolorowo. Udział kolorów chromatycznych na rynku samochodowym w regionie EMEA wynosi obecnie 27%. To najwięcej od dwóch dekad.

BASF kolory samochodów 2021 EMEA

Fot. arch. BASF

Prym wiedzie niebieski, który dostępny jest w branży samochodowej w prawie 180 odcieniach – od letniego błękitu nieba aż po granat. Większość z nich sprawdza się na wszystkich typach pojazdów. Na drugim miejscu, daleko za liderem, znajduje się czerwień, a dalej – zieleń. Jak komentuje Mark Gutjahr, szef działu Automotive Color Design w regionie EMEA:

Kolory projektowane dla EMEA wykorzystują podobne pozycje kolorystyczne, ale odmieniają je dzięki nowym efektom, subtelnym gradientom kolorystycznym lub połyskowi. W ten sposób odcienie chromatyczne przykuwają wzrok i są wyrazem naszej indywidualności, dzięki czemu z roku na rok ich popularność rośnie.

Wśród odcieni achromatycznych największym zainteresowaniem w regionie EMEA cieszy się wciąż biały, choć w samej Europie – jak sugeruje z kolei raport Axalty – wyprzedza go szary. 160 dostępnych na rynku odcieni szarości oraz liczne efekty i tekstury dla tego koloru sprawiają, że jego popularność szybko rośnie.

Azja: turkus i khaki

Biały pozostaje także najpopularniejszym kolorem samochodów w Azji, jednak jego popularność zaczyna spadać – między innymi na rzecz czerni i szarości. Kolory achromatyczne w tej części świata wciąż dominują. W roku 2021 samochody w tych kolorach stanowiły 79% wszystkich pojazdów wyprodukowanych w rejonie Azji i Pacyfiku. Jak mówi jednak Chiharu Matsuhara, szef działu Automotive Design na Azję i Pacyfik:

W regionie Azji i Pacyfiku produkuje się najwięcej samochodów na świecie. Różnorodność kolorów jest tu też większa niż w innych regionach. Wraz ze wzrostej popularności niebieskiego rozrosła się też rodzina zieleni – od turkusowego przez khaki aż po oliwkowy. Nie są to typowe odcienie zielonego, zwłaszcza na pojazdach typu SUV.

Coraz popularniejszy niebieski sprawił, że w ostatnim czasie spadło zainteresowanie czerwienią. Interesujący jest też wyraźny wzrost popularności koloru brązowego i złotego. Beż, pomarańczowy, żółty, zielony i fioletowy utrzymują się na poziomie 1%.

BASF kolory samochodów 2021 Azja i Pacyfik

Fot. arch. BASF

Ameryka Północna: triumf pragmatyzmu

Z kolei w Ameryce Północnej popularność niebieskiego wydaje się już przemijać. W minionym roku jego udział spadł o 4%, do poziomu z roku 2017. Jeśli chodzi o odcienie achromatyczne, tendencje zaobserwowane na tym kontynencie są dokładnie odwrotne w stosunku do światowych trendów – popularność bieli rośnie, zaś srebrnego i szarego spada.

BASF kolory samochodów 2021 Ameryka Północna

Fot. arch. BASF

Sytuację komentuje Paul Czornij, szef działu Automotive Design w Amerykach:

Wygląda na to, że Ameryka Północna szybko zmienia kierunek. Przy dużym popycie, a równocześnie problemach z zaopatrzeniem klienci są zmuszeni, by dokonywać bardziej pragmatycznych wyborów i nie kierować się emocjami. Przerzucili się więc na dobrze znane kolory achromatyczne.

Mowa o problemach z dostępnością surowców, które dla producentów samochodów w Ameryce Północnej okazały się wyjątkowo odczuwalne. Kryzys zadziałał na korzyść bezpiecznych opcji kolorystycznych.

Ameryka Południowa: od błękitu nieba po ciemnoniebieski

W Ameryce Południowej natomiast światowe trendy wyraźnie zaznaczyły swoją obecność – popularność koloru niebieskiego wzrosła o 3%. I to nawet mimo stosunkowo zachowawczego gustu tamtejszych klientów. Jak mówi Marcos Fernandes, dyrektor BASF Coatings w Ameryce Południowej:

Przy tak dużym wzroście możemy naprawdę powiedzieć, że niebieski zadomowił się w Ameryce Południowej. Coraz więcej klientów decyduje się na tę opcję – od błękitu nieba po ciemnoniebieski. Wykorzystujemy przykuwające uwagę efekty i pigmenty, przede wszystkim metaliczne, by rozwijać ten ważny obszar samochodowego designu.

BASF kolory samochodów 2021 Ameryka Południowa

Fot. arch. BASF

Źródło: BASF