Na światowych drogach przybywa nietypowych odcieni. Tak przynajmniej wynika z najnowszego wydania raportu „BASF Color Report 2020”, opracowanego przez BASF Coatings.

Fot. Free-Photos / pixabay.com
W niektórych regionach rosnącą popularnością cieszą się niebieski i żółty. W innych klienci coraz chętniej zamiast czerni i bieli decydują się na czerwień albo fiolet. Gama kolorystyczna nowych samochodów wygląda więc zdecydowanie ciekawiej niż w roku 2019 – twierdzą eksperci BASF w swoim najnowszym raporcie, informującym o najpopularniejszych kolorach w branży samochodowej OEM.
Produkcja spada, biel wciąż rządzi
Mimo świeżych kolorystycznych akcentów prym wciąż wiedzie jednak achromatyczna wielka czwórka – biały, czarny, srebrny i szary. Nie zmienił się także lider. Podobnie jak w ostatnich kilku latach, najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie pozostaje biel. Eksperci tłumaczą to faktem, że wpisuje się zarówno w trend ekologii, jak i zaawansowanych technologii.
Zmieniła się za to liczba pojazdów wyprodukowanych w minionym roku w porównaniu z latami poprzednimi. Pandemia COVID-19 sprawiła, że wielu wytwórców samochodów musiało czasowo zamknąć swoje fabryki, wskutek czego produkcja spadła.
Region EMEA coraz bardziej niebieski
EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) podąża za trendem chromatycznych odcieni. W 2020 roku około 11% nowych samochodów było tu niebieskich – to najpopularniejszy chromatyczny kolor w tym regionie. Drugi, dość zaskakujący kolorystyczny akcent, który pojawił się w palecie EMEA, to odcień fioletowy.

Odcień Parolis Purple. Fot. arch. BASF
Różnorodność kolorystyczna na rynku samochodowym EMEA to także zasługa mnogości odcieni tego samego koloru. W minionym roku producenci samochodów wykorzystali na swoich pojazd ponad 160 (!) odcieni niebieskiego. Na drugim miejscu był kolor szary ze 140 odcieniami. W tej sytuacji biały wypada wyjątkowo blado – zaledwie 70 odcieni. Mimo to właśnie biel pozostaje najpopularniejszym samochodowym kolorem w tym regionie (28%). Jak komentuje Mark Gutjahr, szef działu Automotive Color Design, EMEA w BASF:
Zróżnicowanie kolorystyczne zależy od rozmiaru pojazdu. Podczas gdy kolor fioletowy był chętniej wybierany w przypadku średniej wielkości SUV-ów, nie zaobserwowaliśmy jego silnej obecności w sektorze mniejszych lub dużych SUV-ów. Odwrotnie jest z żółtym, stosunkowo popularnym zarówno na małych i dużych pojazdach, nie – na średnich.
Ameryka Północna też woli błękit
Choć w Ameryce Północnej różnorodność kolorystyczna była mniejsza, także tutaj klienci chętniej sięgali po odcienie chromatyczne. Pod względem popularności niebieski przewyższył już czerwień, silną pozycję ma też kolor zielony. Z listy zniknęły natomiast beżowy i brązowy. Jak komentuje Paul Czornij, szef działu designu w obu Amerykach:
Jest się z czego cieszyć – na drogach widzimy coraz więcej wyrazistych odcieni. Dokładnie tak, jak przewidzieliśmy trzy lub cztery lata temu, niebieski ma swoje pięć minut, a my wykorzystujemy efekty specjalne i pigmenty, by móc zaoferować klientom szerszą gamę odcieni i tekstur w tym ważnym obszarze projektowym.
Kolor niebieski jest obecnie postrzegany przez klientów jako elegancka opcja i cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Eksperci BASF zwracają uwagę, że zapowiadali jego renesans już kilka lat temu – projektanci na ogół przewidują trendy kolorystyczne z kilkuletnim wyprzedzeniem.

Odcień Billowing Blue. Fot. arch. BASF
Ameryka Południowa wierna czerwieni
Azja i Pacyfik, region przodujący na świecie pod względem produkcji aut, jest wciąż silnie zdominowany przez kolor biały – jego udział to aż 48%. I choć procentowo kolory chromatyczne nie wypadają zbyt imponująco, brązowy, zielony i fioletowy mają również stabilną pozycję na rynku i wprowadzają element różnorodności do azjatyckiej palety samochodowej.
Ciekawe i odmienne niż w reszcie świata są preferencje klientów w Ameryce Południowej. Wśród odcieni chromatycznych króluje tu (9%) czerwień, która stopniowo traci na popularności w innych regionach. Udział niebieskiego wynosi tu zaś zaledwie 2%. Od niedawna w palecie obecny jest pomarańczowy, stabilną pozycję ma brąz. Jak wyjaśnia Marcos Fernandes, dyrektor regionalny Automotive Coatings South America:
Trendy silne w innych częściach świata przyjmują się w Ameryce Południowej z opóźnieniem. Jesteśmy kontynentem o wielu barwnych aspektach kulturowych, ale w przypadku samochodów ludzie są tu bardziej konserwatywni.

Odcień Nation Tide. Fot. arch. BASF
Raport BASF Color Report for Automotive OEM Coatings to analiza ekspertów BASF Coatings w oparciu o dane światowych producentów aut z minionego roku. Więcej informacji na temat najnowszego raportu znaleźć można na stronie firmy.
Źródło: BASF