Ponad 3000 zabezpieczonych statków, kilka miliardów dolarów oszczędności i o ponad 40 milionów ton mniej wyemitowanego dwutlenku węgla. Oto bilans dziesięciu lat, w ciągu których pionierska farba przeciwporostowa jest na rynku.
Eksperci AkzoNobel podsumowali dane dotyczące statków zabezpieczonych farbą Intersleek 1100SR w ciągu dziesięciu lat od jej wprowadzenia na rynek. Stwierdzono, że dzięki powłoce operatorzy zaoszczędzili ok. 8 mld $ i zmniejszyli emisję dwutlenku węgla o 41 mln ton.
Największe osiągnięcia
Wolna od biocydów farba Intersleek 1100SR pojawiła się w sprzedaży w roku 2013 i zrewolucjonizowała rynek. Od tego czasu zastosowana została na ponad 3000 statkach.
Produkt należy do linii Intersleek wprowadzonej na rynek w 1996 roku jako pierwsza opatentowana technologia wolnych od biocydów, uwalniających organizmy porostowe (ang. foul release) powłok dla branży stoczniowej. Jak komentuje Chris Birkert, dyrektor oddziału farb morskich AkzoNobel:
We współpracy z klientami potwierdziliśmy, że Intersleek posiada największe osiągnięcia w dziedzinie powłok typu foul release. Zgromadzone w ciągu 20 lat dane dotyczące zabezpieczonych statków pokazują, że farby Intersleek pomogły właścicielom statków zaoszczędzić 19,6 mld $ na kosztach paliwa oraz zmniejszyć emisję CO2 o 103 mln ton, wspierając ich w realizacji celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Te spektakularne dane uwzględniają również 8 mld $ oszczędności oraz redukcję o 41 mln ton CO2, pochodzące ze statków zabezpieczonych farbą Intersleek 1100SR.
Farby Intersleek cieszą się obecnie szczególnym zainteresowaniem w związku z coraz większymi wymogami dotyczącymi ograniczania emisji dwutlenku węgla. W ubiegłym roku Międzynarodowa Organizacja Morska ogłosiła nowe cele węglowe dla floty morskiej – redukcja emisji o 20% do roku 2030 oraz o 70% do 2040 (w stosunku do poziomu z roku 2008), a także ostateczny cel zerowej emisji netto do roku 2050.
Technologia uwalniania szlamu bakteryjnego
Intersleek 1100SR to pierwsza na świecie powłoka oparta na opatentowanej technologii uwalniania szlamu bakteryjnego (ang. slime release), która pozwala zwalczać mikroporosty przylegające do powierzchni kadłuba statku. Zapewnia ona doskonałą odporność statyczną nawet w ciepłych wodach. Szlam, który gromadzi się na powierzchni w okresie międzydokowym, zostaje uwolniony, gdy na nowo zaczyna on poruszać się w wodzie. Mniejszy opór powoduje mniejsze zużycie paliwa oraz ograniczoną emisję dwutlenku węgla.
Źródło: AkzoNobel, coatingsworld.com