Żółknięcie i blaknięcie pod wpływem temperatury to problem do pewnego stopnia dotyczący wszystkich samochodowych lakierów nawierzchniowych. Może być on sporym kłopotem na poziomie produkcji lub przekazywania auta klientowi. Amerykańscy naukowcy z BASF wzięli ten proces pod lupę.
Do tej pory nie dysponowaliśmy jasnym i jednoznacznym modelem termicznego żółknięcia i blaknięcia – nie znaliśmy podstaw tego procesu. Na bazie dotychczasowych obserwacji zaproponowano jednak mechanizm oparty na utlenianiu związków aminowych.
Naukowcy stworzyli więc modelowy system in vitro, w ramach którego aminy w roztworze były utleniane w podwyższonej temperaturze przy użyciu nadtlenku wodoru. Spadek zasadowości roztworu potwierdził, że doszło do utleniania amin w tych warunkach. Zarówno położenie pików absorpcji UV, jak i silna zależność od struktury aminowej wskazują na powstanie nitronu – żółtego chromoforu.
Lepsze poznanie mechanizmu tego procesu pozwoli być może w przyszłości zlikwidować problem termicznego żółknięcia lakierów. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Journal of Coatings Technology and Research”.
Źródło: european-coatings.com