Jotun po raz kolejny bije finansowe rekordy. W stosunku do roku 2018 norweski koncern zwiększył przychody ze sprzedaży o 11%, a zysk operacyjny – aż o 71%!
Sprzedaż farb Jotun za rok 2019 wyniosła 19,625 mld NOK, co oznacza nowy rekord firmy. Rekordowy jest również zysk operacyjny osiągnięty w minionym roku – 2,32 mld NOK.
Wzrosty we wszystkich regionach i sektorach
Lepszy niż kiedykolwiek wynik sprzedaży – o 11% wyższy w stosunku do roku 2018 – to przede wszystkim zasługa sektora powłok morskich i ochronnych, a także stabilnego wzrostu w sektorze farb dekoracyjnych. Sprzedaż farb proszkowych również poszła w górę, ale negatywnie wpłynęła na nią mniejsza liczba operacji na kluczowych rynkach. Jak komentuje Morten Fon, prezes firmy:
2019 był dobrym rokiem dla naszego koncernu – zanotowaliśmy wzrosty we wszystkich regionach i sektorach i osiągnęliśmy najlepsze wyniki w historii. W ciągu ostatnich kilku lat na nasze rezultaty niekorzystnie wpływała niska aktywność w przemyśle morskim i przybrzeżnym oraz stoczniowym. Warunki zmieniły się jednak na naszą korzyść i wpłynęły pozytywnie na nasze rezultaty finansowe.
Zysk operacyjny wzrósł aż o 71% w stosunku do poprzedniego roku, głównie dzięki lepszej sprzedaży oraz lepszym marżom. Do dobrych wyników przyczyniła się również sprawna kontrola kosztów oraz spadek wartości korony norweskiej.
Jotun gotowy stawić czoła wyzwaniom
W roku 2019 Jotun przeznaczył na inwestycje 1,464 mld NOK (w stosunku do 1,089 mld NOK w 2018 roku), czyli około 7% swoich przychodów. Do największych inwestycji należą nowa siedziba oraz centrum badawczo-rozwojowe w Norwegii oraz nowe fabryki w Egipcie i Wietnamie. W roku 2020 firma spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży, ale przewiduje również możliwe napięcia na rynku oraz negatywny wpływ czynników geopolitycznych. Jak mówi Morten Fon:
Produkcja statków w roku 2020 może spaść, a to prawdopodobnie odbije się na wynikach Jotun. Ponieważ jednak działamy na wielu sektorach rynku i w wielu regionach, jesteśmy gotowi stawić czoła wyzwaniom.
Źródło: Jotun