a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłoweHullPIC – o tematach ważnych dla branży morskiej

HullPIC – o tematach ważnych dla branży morskiej

Monitorowanie wydajności kadłuba statku to zagadnienie, które cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W marcu w brytyjskim Darlington odbyło się poświęcone mu wydarzenie, które przyciągnęło profesjonalistów z całego świata – konferencja Hull Performance & Insight Conference (HullPIC). Jej organizatorami były koncern Jotun oraz DNV GL.

konferencja HullPIC branża morska Jotun

Fot. 1588877 / pixabay.com

Konferencja, która przyciągnęła do Redworth Hall w Darlington ponad 100 ekspertów i praktyków, przedstawicieli przemysłu, w tym operatorów statków, odbyła się w dniach 12-14 marca. Była to już trzecia edycja tego wydarzenia. Jak skomentował Geir Axel Oftedahl, dyrektor ds. rozwoju w Jotun Marine Coatings:

To już nasza trzecia konferencja HullPIC, a zainteresowanie tematem rośnie, co zachęca do organizowania kolejnych spotkań. Monitorowanie wydajności statku to coraz częstsza praktyka i ten trend się w najbliższym czasie nie zmieni, ponieważ operatorzy dążą do tego, by uzyskiwać lepsze wyniki, oszczędzać na paliwie, a równocześnie spełniać aktualne wymogi ekologiczne.

ISO 19030 – służy czy szkodzi?

W trakcie konferencyjnych sesji poruszono wiele różnych tematów. Mowa była m.in. o standardzie ISO 19030, doświadczeniach operatorów okrętów, oddzielaniu wydajności kadłuba i śmigła, innowacyjnych systemach automatycznych, porastaniu, a także zmieniających się warunkach otoczenia. Swoimi obserwacjami podzielili się również goście z Japonii.

Wystąpienia na otwarcie konferencji poświęcone były przede wszystkim wspomnianej normie ISO 19030. Jak podkreślił Oftedahl, mimo iż wielu uważa, że opracowana w 2016 roku norma jest niedostosowana do potrzeb przemysłu morskiego i wstrzymuje jego rozwój, jest przeciwnie – odpowiednio wykorzystana może pomóc w rozwinięciu nowych technik. Volker Bertram z DNV GL dodał, że standard ten mimo wszystko jest coraz bardziej rozpoznawalny w branży, co stanowi dobry znak.

Nowe metody, nowe projekty

Na samej konferencji przedstawiona zaś została cała gama zagadnień. Wniosek był przede wszystkim jeden – nie ma rozwiązania uniwersalnego, które z powodzeniem można zastosować w każdej sytuacji. Monitorowanie wydajności jest bowiem kwestią zbyt złożoną.

Bertram zauważył, że mamy do dyspozycji coraz bardziej zaawansowane metody akwizycji danych. Możemy dokonywać korekty danych, biorąc pod uwagę fale i prądy, a prócz tego dostępne są bardziej precyzyjne metody przetwarzania końcowego oraz inteligentne filtrowanie danych zwiększające dokładność w krótszych okresach monitorowania.

konferencja HullPIC

Przedstawiciele firm Jotun i DNV GL, organizujących konferencję, w Redworth Hall. Fot. arch. Jotun

Daniel Schmode (DNV GL) odniósł się do stwierdzeń, że w kwestii monitorowania wydajności kadłuba należy odchodzić od normy ISO 19030. W swoim wystąpieniu przekonywał, że przeciwnie, ISO 19030 stanowi solidną podstawę do sporządzania prognoz wydajności, zakładając przyjęcie prostych rozszerzeń domyślnej metody ISO 19030-2.

W ramach sesji poświęconej dzieleniu się własnymi doświadczeniami ze standardem, Johnny Eliasson (Chevron) powtórzył stwierdzenie Oftedahla, że norma ISO 19030 ewoluuje. Być może w obecnej formie nie jest jeszcze w pełni dostosowanym standardem, ale jest doskonałym punktem wyjścia we właściwym kierunku. Prelegent poinformował również o nawiązaniu współpracy między Chevron Shipping, Jotun i AkzoNobel, której celem jest optymalizacja wydajności kadłuba i śmigła na statkach Chevron. Więcej na temat samego projektu oraz jego wstępnych wyników powiedział Barry Kidd (AkzoNobel).

Zgodna załoga kluczem do sukcesu

Jorinna Gunkel (Maersk Line) wygłosiła prezentację na temat optymalizacji przegłębienia statku. Obecnie firma zajmuje się wykorzystaniem cyfrowych narzędzi w celu optymalizacji zagłębienia na poziomie floty, co może zainteresować operatorów, ponieważ pozwala zaoszczędzić na paliwie. Francesco Bellusci (Scorpio Ship Management oraz członek Intertanko) mówił o nowych metodach analizy danych i o tym, dlaczego monitorowanie jest coraz popularniejsze. Dodał, że w ramach organizacji Intertanko powstała grupa robocza, która będzie badać możliwości rozszerzenia zakresu normy ISO 19030 na pomiary efektywności związane nie tylko z kadłubem i śmigłem.

Wśród innych poruszonych na konferencji kwestii było m.in. oddzielenie wydajności śmigła i kadłuba (korzyści i problemy z tym związane), metoda Computational Fluid Dynamics (CFD), a także najsłabszy punkt techniki monitorowania wydajności kadłuba – problem z przewidzeniem dodatkowego oporu fal. Ale i tu pojawiła się nadzieja – Rune Gangeskar (Miros) zaprezentował metodę obserwacji fal i prądów przy pomocy radaru.

Osobna sesja poświęcona została zrobotyzowanej podwodnej inspekcji i czyszczeniu kadłuba. Alex Noordstrand (Fleet Cleaner) mówił o możliwościach usuwania foulingu w trakcie załadunku i rozładunku statku, zaś Knut Lyskett (Blueye Robotics) zaprezentował transmisje z podwodnych dronów, które pozwalają na inspekcję kadłuba w każdym momencie przy pomocy zwykłego smartfona. Więcej na temat konferencyjnych prezentacji można poczytać w relacji na stronie Jotun.

konferencja HullPIC Jotun

Fot. arch. Jotun

Ostatnia sesja, moderowana przez Alexandra Enstrøma (Jotun), dotyczyła podstawowego pytania: co dalej? Z pewnością należy rozwijać nowe, wyspecjalizowane technologie, ponieważ nie istnieje cudowne rozwiązanie odpowiednie dla wszystkich. Podkreślono raz jeszcze użyteczność normy ISO 19030 oraz konieczność jej wdrażania, testowania i rozwijania, a także potrzebę współpracy między profesjonalistami z branży, by wspólnymi siłami zmierzyć się z technicznymi wyzwaniami. To właśnie dzięki aktywnej wymianie wiedzy i doświadczenia między przedstawicielami przemysłu morskiego konferencja HullPIC okazała się wielkim sukcesem.

Źródło: Jotun

Dowiedz się więcej o firmie