a
kontakt z nami: 785 366 475 redakcja: redakcja@rynekfarb.pl reklama: ad@rynekfarb.pl
Profesjonalnefarby.net
Rynek FarbFarby przemysłowesamochodowe i refinishFioletowe auta już nie takie dziwne

Fioletowe auta już nie takie dziwne

Podium najpopularniejszych odcieni nowych samochodów w minionym roku nie zaskakuje – biel, szarości, srebra i czerń wciąż dominują. Jak jednak przekonują eksperci BASF, paleta kolorystyczna w branży samochodowej coraz bardziej się rozszerza. Udziały pomarańczowego, brązowego czy fioletu nie są jeszcze duże, ale te nietypowe odcienie są coraz bardziej zauważalne.

Szeroka paleta kolorów, którą dotychczas mogliśmy podziwiać głównie na zabytkowych pojazdach, zaczyna powracać. Fot. thegermankid / pixabay.com

Pod pewnym względem od kilku lat nic się nie zmienia – w roku 2022 na nowych samochodach wciąż królowały kolory achromatyczne. Nie zmienia się również pozycja lidera – zarówno według danych BASF jak i Axalty biały wciąż pozostaje najpopularniejszym spośród odcieni nowych samochodów. Jest doceniany ze względu na swoją uniwersalność, ponadczasowość oraz wysoką wartość pojazdu przy odsprzedaży.

Jak jednak stwierdzili autorzy nowego raportu BASF, Color Report for Automotive OEM Coatings, gama kolorystyczna wykorzystywana przez producentów OEM wciąż się rozszerza. Coraz liczniej pojawiają się w niej odcienie żółtego, pomarańczowego, zielonego czy fioletowego.

Więcej odcieni, więcej samochodów

Jeśli już klient zdecydował się na inną opcję kolorystyczną niż biały, szary, srebrny czy czarny, zwykle był to niebieski lub czerwony. Na popularności we wszystkich częściach świata zyskują jednak tak „ekscentryczne“ wybory jak żółty, pomarańczowy, zielony czy fioletowy. Producenci aut zaczynają więc otwierać się na większą kolorystyczną różnorodność niż dotychczas.

Fot. arch. BASF

Dane wykorzystane w raporcie świadczą również o jeszcze jednym trendzie. Wytwórcy produkują więcej pojazdów niż choćby rok wcześniej. Oznacza to, że odbili się już od dna poza pandemicznej zapaści, gdy popyt na nowe auta spadł, a zaburzenia łańcucha dostaw utrudniły produkcję.

EMEA: zniuansowana paleta

Według danych z raportu BASF w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) swoją pozycję umocniły dwa najpopularniejsze odcienie – biały i czarny. Spadek zainteresowania odnotowano w przypadku szarego i srebrnego. Ogółem jednak region robi się coraz bardziej kolorowy.

Fot. arch. BASF

Popularne wśród barw chromatycznych niebieski i czerwony odnotowały w tym roku spadki, wśród preferowanych odcieni pojawiły się za to pomarańczowy, żółty, brązowy i zielony. Mark Gutjahr, szef oddziału Automotive Color Design, EMEA, komentuje:

Biały i czarny zyskały w tym roku na popularności, jednak ważniejsze wydaje się rosnące zróżnicowanie wśród odcieni chromatycznych. Biorąc pod uwagę udział rynkowy żółtego, pomarańczowego, brązowego i zielonego, można dostrzec więcej odcieni, więcej różnorodoności – bardziej zniuansowaną paletę oraz głębię i rozległość koloru. To trend ostatniego roku lub dwóch.

Ameryka Północna: zwrot ku naturze

Również w Ameryce Północnej coraz częściej pojawiają się nietypowe dotychczas odcienie. Choć wśród barw chromatycznych dominuje wciąż niebieski i czerwony (z silną przewagą niebieskiego), do głosu dochodzi również zielony, żółty, fioletowy i beżowy.

Fot. arch. BASF

Czarny, szary i srebrny straciły nieco na popularności zwłaszcza w przypadku dużych pojazdów. Lukę zaczęły wypełniać takie opcje kolorystyczne jak beż, brązowy i zielony, a także fioletowy – co świadczy o dużej zmianie gustu klientów. Liz Hoffman, szefowa działu designu w Amerykach, wyjaśnia:

Ludzie coraz częściej zwracają się ku naturze, dzięki czemu do głosu dochodzą naturalne odcienie, jak zielony, żółty, fioletowy czy beżowy. Osoby kupujące samochody poszukują również kolorów, które będą odbiciem ich pozytywnego nastawienia.

Azja: wyszukane szarości

W Azji zaobserwowano przede wszystkim dwa trendy – wzrost znaczenia szarości (mimo wciąż zdecydowanej dominacji koloru białego) oraz, podobnie jak w innych regionach świata, rosnącą różnorodność kolorystyczną. Jak mówi Chiharu Matsuhara, szef działu designu, Azja i Pacyfik:

Niektóre odcienie szarości z tonami niebieskiego czy fioletowego przebijają się obecnie na rynku. Efekty solidowe i dodatkowe efekty perłowe dodają różnorodności całej przestrzeni kolorystycznej.

Z pewnością minie trochę czasu, nim udział nietypowych odcieni znacząco się zwiększy i zagrozi dominacji bieli. Już obecnie zwłaszcza małe pojazdy sprzedawane są w coraz szerszej kolorystycznej palecie.

Fot. arch. BASF

Ameryka Południowa: konserwatywna, ale…

W Ameryce Południowej, podobnie jak na całym świecie, dominuje biel. Na dalszych pozycjach znajdują się szary i srebrny, zaraz za podium zaś – czarny.

Fot. arch. BASF

Wśród odcieni chromatycznych stabilną pozycję mają czerwony i niebieski, pewien udział na rynku zdobył jednak również brązowy. Kolory te wybierane były przede wszystkim na małych samochodach; na dużych pojazdach oraz SUV-ach zdecydowanie preferowane są odcienie achromatyczne, w tym nowe szarości z efektami specjalnymi. Marcos Fernandes, dyrektor zarządu regionalnego biznesu Automotive Coatings South America, podsumowuje:

Ameryka Południowa to wciąż dość konserwatywny region. Zakup samochodu oznacza tu, że być może nie będziesz mieć do wyboru zbyt zróżnicowanej palety kolorów, ale za to dla każdego odcienia dostępna jest gama niezwykłych efektów specjalnych.

Pełen raport BASF pobrać można ze strony producenta.

Źródło: BASF