Program Ecoprot dotyczy innowacyjnych farb antykorozyjnych dla przemysłu aeronautycznego. Jego celem nie jest jednak opracowanie tego typu powłok – te bowiem już powstały – ale ich wprowadzenie na rynek.
Bezpiecznie i bez chromianów
Właściwa ochrona antykorozyjna gra oczywiście w aeronautyce dużą rolę – osłabione korozją materiały grożą katastrofą. Najwyższej jakości ochronę zapewniają chromiany, ale ich stosowania unika się ze względu na ich toksyczność.
Powłoka produkowana według technologii opracowanej w programie Multiprotect jest odpowiedzią na ten problem – chroni przed korozją tak samo dobrze jak farby z chromianami, ale jest bezpieczna dla środowiska i dla zdrowia. Przy jej produkcji i użytkowaniu nie powstają też toksyczne odpady materiałowe, które są poważnym problemem w przypadku farb na bazie chromianów.
Ecoprot by podbić rynek
Ponieważ jednak uruchomienie produkcji nowej farby na dużą skalę oraz penetracja rynku okazały się trudne, powołano jeszcze jeden program – Ecoprot. Jego zadaniem jest uprzemysłowienie innowacyjnej technologii i rozpowszechnienie jej na rynku samonaprawiających się powłok na bazie ceru. Projekt w pierwszym kroku objąć ma Francję i tamtejszą branżą aeronautyczną, a kiedy spełni swoje zadania na rynku francuskim, rozpocznie się jego wdrażanie w innych regionach.
Najważniejsze cele inicjatywy Ecoprot to:
- optymalizacja procesu produkcji i nanoszenia powłoki opracowanej w ramach Multiprotect,
- przystosowanie do wysokich wymagań przemysłu aeronautycznego, zagwarantowanie powtarzalności całej operacji,
- ocena cyklu życia (od surowców poprzez zużycie energii i wody aż po końcowe wykorzystanie),
- biznesplan, na podstawie którego nowa technologia ma być upowszechniona na rynku francuskim (a później innych).
Projekt został dofinansowany z „Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji” (CIP). Więcej na jego temat na stronie internetowej Ecoprot.
Źródło: Ecoprot