Koncern Axalta opublikował 63. już wydanie corocznego raportu dotyczącego popularności odcieni lakierów. Pokazuje ono, że 35 procent wszystkich kupujących preferuje dziś karoserię w kolorze białym.
Axalta Coating Systems, wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, po raz kolejny już wydał swój Globalny Raport Popularności Kolorów Samochodów 2015 (Global Automotive 2015 Color Popularity Report). Dowiadujemy się z niego, że numerem jeden jeśli chodzi o barwy karoserii pozostaje biel. Mało tego – odcień ten wciąż zyskuje na popularności. Od roku 2011, kiedy to wyprzedził barwę srebrną, z każdym rokiem wybiera go coraz więcej klientów. Jak mówi Nancy Lockhart, Colour Marketing Manager firmy Axalta w Ameryce Północnej:
Od 1953 roku raporty firmy Axalta dotyczące popularności kolorystycznej lakierów samochodowych stawały się coraz ważniejszym narzędziem we współpracy z producentami samochodowymi. Raport przewiduje preferencje klientów dotyczące kolorów karoserii w nadchodzących latach. Po raz piąty biel okazała się najchętniej wybieranym kolorem na świecie. Przyglądając się jednak poszczególnym regionom zauważyliśmy, że w niektórych częściach globu żywe kolory wciąż są popularne. Na przykład w Ameryce Południowej popularność koloru czerwonego wzrosła aż o dziesięć procent. Średnie odcienie niebieskiego wciąż odgrywają bardzo ważną rolę w Europie, natomiast jasny niebieski zyskał zwolenników w Ameryce Północnej.
Raport firmy Axalta od 63 lat jest uznawany za najbardziej kompleksowy roczny raport rynku motoryzacyjnego. Kilka najważniejszych punktów z ostatniej jego edycji:
- Kolor srebrny przez cztery lata tracił na popularności, ostatnio jednak utrzymuje swoją pozycję na poziomie 13 procent.
- Podczas gdy popularność żywych kolorów znacznie spadała, niebieskie lakiery przez cały rok 2014 utrzymywały swoją pozycję.
- Ameryka Północna – to jedyny region, gdzie popularność czerwieni sięga aż 11 procent. Odbiciem tego trendu jest odcień Radiant Red, który został Kolorem Roku 2015 w Ameryce Północnej. Kolor niebieski zyskał na popularności osiągając wynik 8 procent całej sprzedaży.
- Ameryka Południowa – biel jest najpopularniejszym kolorem w tym regionie; to najwyższy wynik ze wszystkich obszarów. Drugim najbardziej popularnym kolorem jest srebrny.
- Europa – na kontynencie wciąż popularny jest kolor niebieski, ze sprzedażą wynoszącą 9 procent; największym zainteresowaniem cieszą się średnie odcienie niebieskiego. Popularna jest również czerń, której odpowiada 21 procent sprzedaży. Chętnie wybierane są lakiery o wysokim połysku, szczególnie wśród samochodów średnich i dużych.
- Azja – w tym regionie o 3 procenty wzrosła sprzedaż aut brązowych i w odcieniach beżu. W Chinach natomiast zanotowano znaczny wzrost popularność bieli – aż o 19 procent.
Według Lockhart Globalny Raport Popularności Kolorów Samochodów jest cennym obrazem zmian, jakie miały miejsce w preferencjach kolorystycznych w ostatnich latach. A co z przyszłością? Jak mówi Lockhart:
„Zespół Axalta zajmujący się trendami kolorystycznymi przewiduje preferencje kolorystyczne, jakie obowiązywać będą w najbliższej przyszłości. Kolejna generacja kolorów samochodów to jaskrawa czerwień, głęboki błękit czy żywe odcienie fioletu. Barwy niszowe, takie jak jasny niebieski, zielony czy złoty pojawiać się będą na mniejszych samochodach. Popularność zyskają barwy ciepłe, zwłaszcza brudne odcienie zieleni, brązu, czerwieni czy beżu. Nie oznacza to jednak, że zmaleje zainteresowanie chłodnymi barwami takimi jak biel, kolor szary czy czarny – przeciwnie, nadal będą one bardzo chętnie wybierane”.
Źródło: Axalta Coating Systems